kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

تظاهرات گسترده در انگلیس و اسپانیا علیه مداخله نظامی غرب در سوریه

هزاران نفر در پایتخت‌های انگلیس و اسپانیا علیه مشارکت احتمالی این دو کشور در جنگ و بمباران سوریه تظاهرات کردند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، حدود 5000 شهروند انگلیسی با برپایی تظاهرات در خیابان‌های لندن، مخالفت خود را با بمباران سوریه توسط نیروی هوایی انگلیس اعلام کردند. روی پلاکاردهایی که تظاهرکنندگان در دست داشتند، نوشته شده بود: «سوریه را بمباران نکنید»، «راه جلوگیری از قتل مردم، قتل مردم نیست»، «به جای بمب، کامرون (نخست‌وزیر انگلیس) را پرتاب کنید»، و «روی آتش بنزین نریزید.» یکی از معترضان گفت: «دیوید کامرون با طرح ناپخته  خود برای عملیات در سوریه، داعش را تضعیف نخواهد کرد، بلکه فقط به جنگ داخلی در این کشور دامن خواهد زد، بدبختی مردم سوریه را بیشتر و خطر تروریسم را نیز بیشتر خواهدکرد.»
در ارتباط با طرح کامرون، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز نوشت، کامرون هر چند از نقشه خود علیه داعش حرف می‌زند ولی نقشه وی واقع‌بینانه نیست.
ایندیپندنت نوشت: «شرایط سیاسی و جنگ در سوریه بسیار پیچیده است و غرق شدن انگلیس در این باتلاق، امری محتوم و ناگزیر خواهد بود.»
در «مادرید» پایتخت و چند شهر دیگر اسپانیا هم تظاهرات مشابهی برگزار شد؛ شرکت‌کنندگان در این تظاهرات ضمن مخالفت با جنگ و بمباران سوریه، راه مبارزه با تروریسم را جنگ در سوریه ندانستند. اسپانیایی‌ها همچنین طوماری را با 34هزار امضا در مخالفت با جنگ تهیه کردند. به گفته برخی از سخنرانان در تظاهرات مادرید، «راه مبارزه با تروریسم، قطع کمک‌های مالی به تروریست‌ها و توجه به محله‌های فقیرنشین در اروپا است.» شمار زیادی از عناصر داعش در سوریه و عراق، ملیت اروپایی دارند.
اما، مسئله حمایت‌های تسلیحاتی و مالی عربستان و ترکیه از تروریست‌های سوری همچنان سرفصل خبرها و تیتر روزنامه‌های غربی است؛ در همین رابطه، روزنامه «واشنگتن تایمز» طی تحلیلی به قلم «روآن سپاستین» سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی نوشت که کشورهای عربستان و ترکیه سرگرم توطئه علیه دو کشور عراق و سوریه هستند.
در این مقاله آمده است «تمام تلاش غرب و کشورهایی مثل عربستان و ترکیه در نشست «وین» که ماه گذشته برگزار شد این بود که به مردم جهان به دروغ بقبولانند که همه شهروندان سوریه مخالف نظام حاکم بر این کشور هستند.» علاوه بر آن، شرکت‌کنندگان در نشست وین تلاش می‌کردند تروریست‌های فعال در سوریه را از جنایات ارتکابی در این کشور مبرا نشان دهند و همچنین، به جهانیان بقبولانند که مخالفان دولت سوریه همه متحد و یکپارچه هستند.»
سایر رویدادها
* مردم لهستان در اعتراض به حمایت ترکیه از تروریسم، در ورشو تظاهرات کردند.
*‌وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد، توکیو هیچ تمایلی برای پیوستن به حملات هوایی ائتلاف ضدداعش (تحت رهبری آمریکا) یا تامین حمایت‌های لجستیکی از این ائتلاف ندارد.
* ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در حومه شمالی لاذقیه، تعدادی از مناطق جدید از جمله «الغدر» و «المرکشیله» را از کنترل تروریست‌ها خارج کرد. منطقه راهبردی «دیر حاضر» در شرق «حلب» نیز به دست نیروهای ارتش افتاد.