kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶

2 میلیون و 500 هزار نخل شادگان در آستانه نابودی

رئيس انجمن صنفی کشاورزان شادگان گفت: دومیلیون و 500 هزار اصله نخل این شهرستان از آب محروم هستند و هیچ سهمیه آبی به آنها اختصاص داده نشده است.

هوشنگ مقاسمی با بیان اینکه سازمان آب خوزستان موظف به تامین آب کشت‌های دائم است، تصریح کرد: سازمان‌آب و برق خوزستان وعده کرده بود که آب اراضی کشاورزی این شهرستان را تا نیمه آبان امسال تامین کند اما هیچ‌گونه آبی داده نشد.
وی تعداد نخل‌های شادگان را در سال 68،‌ حدود 4 میلیون و 500 هزار اصله عنوان کرد و گفت: بر همین اساس از آن زمان تاکنون تعداد نخل‌ها به نصف کاهش یافته است.
مقاسمی با انتقاد از اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون تاکید کرد: اگر آبی برای  انتقال وجود دارد، چرا سهمیه کشاورزان را در شادگان تامین نمی‌کنند؟
وی اضافه کرد: بذرهای کاشته شده در اراضی کشاورزی شادگان جوانه زده که به دلیل بی‌آبی در حال از بین رفتن است.
رئیس انجمن صنفی کشاورزی شادگان گفت: کشاورزان شادگانی از سال 87 با خشکسالی دست به گریبان هستند اما سال زراعی گذشته این مشکل به  اوج خود رسید، و اگر امسال سهمیه آب اختصاص داده نشود نخیلات را به کلی از دست می‌دهیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه به زمین‌هایی که سهمیه آب دریافت نمی‌کنند تعلق نمی‌گیرد، گفت: بیمه خسارت و تلفات نخیلات را جبران نمی‌کند؛ علاوه بر این کشاورزان 25 میلیون ریال برای هر هکتار هزینه می‌کنند اما بیمه در حدود سه میلیون ریال می‌پردازد که به هیچ وجه توجیه ندارد.