kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴

اخبار ویژه

وام خودرو فقط به نفع خودروسازان و دلالان بود
یک سایت حامی دولت می‌گوید وام 25 میلیونی خودرو، سود کلانی را به جیب دلالان می‌ریزد.
نامه نیوز با اشاره به اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی برای فروش خودروهای شرکت‌های خودروسازی نوشت: در شرایطی که 110 هزار خودرو در این طرح به فروش رفته است اما به نظر می‌رسد موضوع تامین منابع مالی این طرح از سوی بانک مرکزی با مشکلاتی همراه است. در همین رابطه معاون شرکت خودروسازی سایپا گفته است این خودروها تا زمانی که فاکتور نشود قابل تحویل نیست که فاکتور آن هم منوط به دریافت مبلغ آن یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است. چرا که باید ابتدا فاکتور، صدور سند و پلاک بگیرد بعد تحویل شود. وی در رابطه با زمان یک ماهه تحویل خودروها گفته زمانی که پول کامل به حساب خودروساز وارد و تامین مالی بانک‌ها انجام شود از آن تاریخ یک ماه فرصت داریم که خودرو را تحویل دهیم.
نامه‌نیوز افزود: اما در شرایطی که بیش از 10  روز از پایان ثبت‌نام خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی سپری می‌شود، به نظر می‌رسد موضوع تامین منابع مالی و اختلاف میان بانک مرکزی و خودروسازان وارد فاز جدیدی شده است و در شرایطی که در موعد مقرر خودروهای فروخته شده به مشتریان تحویل داده نشود رکود در بازار خودرو ادامه خواهد یافت.
اگرچه این طرح موافقان زیادی دارد اما در مقابل نیز بسیاری از فعالان بازار اجرای چنین طرحی را برای خروج بازار از رکود مناسب نمی‌دانسته و معتقد بودند این طرح مسکن کوتاه مدت برای بازار است. بر همین اساس برخی فعالان بازار معتقدند این طرح هیچ دردی از بازار خودرو دوا نخواهد کرد و فقط در این میان منافع خودروساز تامین شده است. به اعتقاد فعالان بازار در طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی علاوه بر مردم دلال‌ها نیز اقدام به خرید خودرو کرده‌اند به نحوی که برخی از انبارهای این افراد مملو از خودرو شده است.
فعالان بازار می‌گویند دلالان در آینده با مشارکت لیزینگ‌ها خودروهای خود را با سود سالانه 36 درصد به فروش می‌رسانند و در این میان فقط منافع خریداران است که رعایت نمی‌شود.

خوش‌گمانی مبنا نداشت خصومت غرب تغییر نکرده است
تصویب قطعنامه  حقوق بشر علیه ایران، خلاف ادعای تغییر روش برخورد غرب پس از توافق است.
روزنامه وطن‌ امروز با طرح این سوال که «دولت بعد از قطعنامه ضدایرانی چه می‌کند؟ آیا دوباره روح توافق آزرده شده است؟» نوشت: رئیس‌جمهور بعد از عقد توافقنامه ژنو آن را «زانو زدن قدرت‌ها در برابر ایران» نامیده بود و در اولین صحبتش اعلام کرد دیگر دیوار تحریم‌ها ترک برداشته است. طبق توافقنامه ژنو قرار نبود تحریم دیگری علیه ایران اعمال شود؛ این حداقل توافق فی‌مابین، طبق گفته‌های مسئولان کشور بود اما کمتر از چند هفته بعد از توافق، تحریم‌ها مجدد و مکرر هم شروع شد.
ظریف در پی انتقاداتی که به بدعهدی طرف مقابل می‌شد درباره اعمال تحریم‌های بعد از ژنو توسط آمریکا علیه کشورمان اعلام داشته بود: این تحریم‌ها با روح توافقنامه ژنو مغایرت دارد و همین کلام نهایت و بزرگ‌ترین موضع  علیه عهدشکنی طرف مقابل در توافق بود. دولت با همه نقدهای وارد بر مسیر مذاکرات و نحوه تعاملات غلطی که منجر به یک توافق بد و ضعیف شد؛ برجام را به کشور آورد و برجام مبتنی بر قیودی که مجلس، شورای امنیت ملی و رهبر انقلاب زدند؛ مصوب و اجرای آن منوط به اجرای اولیه آن قیود شد. همچنین برخی شروط نیز درباره ادامه اجرا یا توقف اجرای تعهدات برجام گذاشته شد.
شرط اساسی  در نامه رهبر حکیم انقلاب مربوط به تحریم‌ها بود. ایشان فرمودند: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساسا با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارک شود که از جمله آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپایی مبنی بر لغو تحریم‌هاست در اعلام اتحادیه اروپایی و رئیس‌جمهور آمریکا باید تصریح شود که این تحریم‌ها به کلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر اینکه ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به منزله نقض برجام است.»  و شرط دوم عبارت بود از «در سراسر دوره 8 ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»
نویسنده می‌افزاید:  این شروط بدین معناست که عدم لغو تحریم‌ها یا اعمال تحریم جدید به هر بهانه‌ای به معنای عهدشکنی  طرف مقابل و توقف همکاری در چارچوب برجام است. پس از شروط رهبری، همه تاکیدشان بر آن بود که باید تمام توجه خودشان را برعدم تخلف طرف مقابل جلب کنند اما حالا و تنها یک ماه پس از تایید مشروط برجام با «سند صیانت»، دوباره موضوع قطعنامه ضدایرانی و ایضا تحریم‌های پساقطعنامه‌ای مطرح شده است. کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه 28 آبان‌ماه، اولین قطعنامه ضدایرانی خود در دوران پسابرجام را تصویب کرد.
احمد شهید در گزارش خود گفته که با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، وضعیت حقوق بشر در ایران «بدتر» شده است.
این روزنامه با اشاره به اینکه آقای روحانی معتقد است توافق هسته‌ای فصل جدیدی در روابط ایران و غرب است، نوشت: حالا یک‌بار دیگر یک قطعنامه دیگر علیه ایران در دستور کار  قرار گرفته است و اتفاقا کسانی که جلوی ایران نشسته بودند و تعهد کرده بودند دیگر خبری از قطعنامه و تحریم نباشد نیز پای این قطعنامه را امضا کرده‌اند.  حالا سوال اساسی این است که رفتار دولت چگونه  خواهد بود؟  آیا این بار نیز از حرف‌های عوام‌فریبانه همچون «از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته‌ای براساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است» یا «تنها روح توافق آزاردیده» و... استفاده خواهد کرد یا واقعا اقدامی متقابل و متناسب را در این‌باره اتخاذ می‌کند؟

عصبانیت ترکیه به خاطر باخت در قمار بر سر داعش است
سرنگونی جنگنده‌ روسی به خاطر شکست  ترکیه در جنگ سوریه و حمایت از داعش است. ترکیه راه ترانزیت برای ورود تروریست‌ها به خاک سوریه بود. داعش همچنین طرف معامله ترکیه در قاچاق سوخت است.
این تحلیل‌ها بخشی از تحلیل‌های گسترده در محافل سیاسی  و رسانه‌ای غرب پس از سرنگونی سوخوی روسیه از سوی ترکیه است. وسلی کلارک، فرمانده پیشین نیروهای نظامی ناتو در اروپا،  گفت تردیدی نیست که گروه تروریستی داعش به ترکیه نفت می‌فروشد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد: مسلما ترکیه  با گروه تروریستی داعش در قاچاق نفت همدست است. فراموش نکنیم که داعش یک گروه تروریستی است که اعضای آن را افراط‌گرایان تشکیل می‌دهند و به همین علت است که این گروه به شیعیان حمله می‌کنند و منافع ترکیه و عربستان سعودی را تضمین می‌کنند.
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت خاطرنشان کرد: علت اصلی سرنگونی جنگنده‌ روسی از سوی ترکیه این است که آنکارا سال‌ها  وقت خود را صرف حمایت از گروه‌های تروریست کرده اما هیچ نتیجه‌ای از آن نگرفته است. ترکیه در حال ناامید شدن است. در دوره ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان و حزب وی، حزب عدالت و توسعه، سیاست‌های ترکیه در خصوص جنگ سوریه در چهار سال گذشته سیاست‌هایی غلط و پرهزینه بوده است. وقتی این جنگ در سال 2011 شروع شد، آنکارا به اشتباه توان رژیم بشار اسد را دست‌کم گرفت و از گروه‌های تندرویی حمایت کرد که برای سرنگونی او می‌کوشیدند. ترکیه در این روند همچنین کردها را به حاشیه راند و قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران را از خود دور کرد. با گذشت چهار سال به نظر می‌رسد که اسد همچنان قدرت را در دست دارد و رژیم وی بخش محوری در هرگونه طرح گذار خواهد بود که قدرت‌های خارجی هفته گذشته درباره آن به مذاکره نشسته بودند. ایران بازیگری کلیدی است که غرب دیگر نمی‌‌تواند آن را نادیده بگیرد. ائتلاف طرفدار اسد نه فقط اکنون از پشتیبانی قاطع روسیه برخوردار است، بلکه جامعه بین‌المللی نیز دیگر تمرکز خود را بر سرنگونی این رژیم معطوف نکرده و در عوض به فکر شکست دادن گروه‌هایی مانند داعش است.
ایندیپندنت افزود: این جا به جایی اولویت‌ها یک شکست بزرگ برای اردوغان است. سال‌ها پشتیبانی و سرمایه‌گذاری در گروه‌های بنیادگرا مانند جبهه النصره (از گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه)  و احرار الشام در حال به هدر رفتن است. آنکارا نقش مهمی در فراهم کردن زمینه رشد داعش و ستیزه‌جویان دیگر در سوریه و منطقه داشته است. ترکیه اجازه داده است گروه‌های مذکور از خاک این کشور به سوریه بروند و از ترکیه به عنوان نقطه ترانزیت برای قاچاق  کردن اسلحه و پول به داخل سوریه استفاده کنند. ترکیه هیچ علاقه‌ای به حل و فصل مسالمت‌آمیز  جنگ سوریه ندارد.
از سوی دیگر روزنامه گاردین معتقد است: سخن پوتین درباره ارتباط و همدستی سران داعش با ترکیه درست است. از ابتدای جنگ سوریه، ترکیه بیش از هر کشور دیگری در منطقه که مقابل بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه صف‌آرایی کرده‌اند، در سوریه مداخله مستقیم داشته است. مرزهای ترکیه شاهراه اصلی همه جنگجوهایی بوده است که در این مدت وارد خاک سوریه شده‌اند.  حتی از پایگاه‌های نظامی ترکیه برای آموزش و توزیع سلاح میان جنگجوهای شورشی سوریه استفاده شده است. شهرها و روستاهای مرزی ترکیه هم میزبان حدود یک میلیون آواره سوری هستند. فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه پرازدحام شده‌اند. اگر نگوییم اکثرا، بیشتر 15 تا 20 هزار جنگجوی خارجی در مسیر سوریه ابتدا وارد فرودگاه‌های استانبول یا آنکارا شده‌اند و یا با شناورهای دریایی در شهرهای ساحلی ترکیه در دریای مدیترانه پیاده شده‌اند.

آمریکا مشغول دور زدن برجام است
آمریکا و غرب مشغول دور زدن برجام از طریق ایجاد رویه حقوقی هستند.
روزنامه جوان نوشت: تنها 12 روز پس از تدوین و رسانه‌ای شدن برجام دو قطعنامه علیه ایران در نهادهای بین‌المللی به تصویب رسید و فصل جدیدی از رویارویی ایران با نظام سلطه را رقم زد. پنجشنبه گذشته کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به کمیته حقوق بشر در مصوبه‌هایی جداگانه به نام «نقش  حقوق بشر در ایران» و «دخالت ایران در سوریه» توانست مقدمات حقوقی تحریم‌های جدید علیه کشورمان را آغاز نماید. قطعنامه دوم پیشنهاد عربستان بود.
صدور دو قطعنامه علیه کشورمان در حالی است که طی 27 ماه گذشته تلاشی دامنه‌دار برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی ایران با غرب - و از جمله نهادهای بین‌المللی وابسته به غرب - صورت گرفته و از سوی دیگر یکی از اهداف برجام یا همان توافق هسته‌ای برداشتن سایه تحریم و تهدید از سر جامعه ایرانی بوده است.
جوان می‌افزاید: طی ماه‌های گذشته بارها تکرار شده که چنانچه توافقی جامع بین ایران و 5+1 صورت بگیرد ایالات متحده آمریکا تلاش خواهد کرد تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران  - مندرج در برجام - را با بهانه‌های مختلف «حقوق بشری» و «تروریسم» وضع و جایگزین جدید برای آن پیدا کند. حال تنها با گذشت 120 روز از نهایی شدن سند توافق هسته‌ای آمریکا تلاش دارد با ابزارهای مختلفی آنچه در متن برجام متعهد شده را دور بزنند و محدودیت‌های بین‌المللی بیشتری علیه کشورمان را مدیریت نماید که نمونه عینی آن دو قطعنامه مورد اشاره است.
این روزنامه تاکید کرد، غرب برخلاف برخی ظاهرسازی‌ درصدد تداوم و تشدید تحریم‌ها با بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم است.

اسرائیل: تهدید اصلی ایران است نه داعش
یک مقام رژیم صهیونیستی گفت خطر اصلی برای اسرائیل ایران و متحدانش هستند نه داعش.
روزنامه یونانی زبان «کاتی مرینی» نوشت مقام‌های رژیم صهیونیستی، شیعیان ایران و حزب‌الله را خطری برای خودشان می‌دانند و نه داعش.
افرم کم  رئیس سازمان مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفت: شیعیان ایران و حزب‌الله خطر شماره یک برای رژیم اسرائیل هستند و نه داعش.
وی درباره طرح مبارزه با داعش که از طرف اروپا ارایه شده، همچنین گفته است: شکست داعش به نفع همه خواهد بود اما ایران از شکست داعش بیش از هر کس دیگری سود خواهد برد؛ بنابراین رژیم اسرائیل باید براساس منافع خود در این رابطه تصمیم‌گیری و اقدام کند.
در گزارش روزنامه کاتی مرینی آمده است: وقتی افراط‌گرایان از کشورهای اروپایی به سوریه سفر می‌کنند، دیگر اروپا قادر به تعقیب و ردیابی آنان نیست.
مقام‌های رژیم صهیونیستی بر این باورند با اقدام‌های تروریستی در فرانسه، شرایط راهبردی در منطقه خاورمیانه تغییر کرده است و این امر حداقل نشان می‌دهد «بشار اسد»  رئیس‌جمهوری سوریه برای مدت بیشتری در راس قدرت در این کشور باقی خواهد ماند.