kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
با تشییع مردم قدرشناس تهران

پیکر دیپلمات انقلابی و مهاجر الی‌الله در امامزاده پنج‌تن آرام گرفت

قبل از ظهر دیروز سر انجام پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که در مراسم حج و در فاجعه منا مفقود شده بود به میهن اسلامی بازگشت و با شعار مرگ بر آل سعود از پیکر آن مرحوم استقبال شد.

مراسم استقبال از پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در بیروت که در حادثه منا جان باخت، قبل از ظهر دیروز با حضور حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه، حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نماینده رهبری در حج و زیارت، جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه و خانواده‌ رکن‌آبادی در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد.
حاضران در مراسم استقبال از پیکر رکن‌آبادی شعارهای مرگ بر آل سعود سر دادند.
پیکر رکن‌آبادی بعد از تشییع در نماز جمعه تهران در امامزاده پنج تن لویزان به خاک سپرده شد.
فرزندم من را سر بلند کرد
محمد رکن‌آبادی پدر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در بیروت صبح دیروز در جمع خبرنگاران و در مراسم استقبال از پیکر این دیپلمات در فرودگاه مهرآباد تهران گفت: آنچه را رهبر معظم انقلاب می‌خواست در وجود وی انباشته بود و فرزندم برای خدا کار می‌کرد و فرزند انقلاب بود. در لبنان نیز سید حسن‌ نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به او بسیجی ممتاز لقب داد و شیر بیشه ایران خواند.
پدر مرحوم رکن‌آبادی اضافه کرد: فرزندم من را سربلند کرد.
براساس این گزارش، برادر مرحوم رکن‌آبادی نیز بر پیگیری مطالبات حقوقی قربانیان حادثه منا تأکید کرد و گفت: انجمنی تحت عنوان مکه و منا تشکیل و بخش حقوقی آن تاسیس شده و همه امور حقوقی را در این زمینه پیگیری می‌‌کند. وی عنوان کرد: تا این لحظه اظهارنظری نداریم و 48 ساعت برای علت دقیق فوت، زمان لازم است.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت رکن‌آبادی، گفت: او از چهره‌های فعال و ولایی بود و از گذشته دور با وی ارتباط داشتم و فعالیت‌هایش در لبنان را پیگیری می‌کردم. وی با بیان اینکه رکن‌آبادی فردی آگاه و مطیع رهبر معظم انقلاب بود، اظهار داشت: 462 نفر از عزیزان ما در این حادثه جان باختند و ما وظیفه داریم پیگیری کنیم.
قاضی‌عسکر ادامه داد: کار اول ما مستندسازی است که مشاهدات نزدیک به هزار نفر را ثبت کرده‌ایم و همه مستندات می‌گوید اگر درست تدبیر می‌شد و این اتفاق نمی‌افتاد هفت هزار نفر جان نمی‌باختند.
به گفته وی این حادثه باید در تاریخ ثبت شود و عربستان باید پاسخگو باشد.
تسلیت ظریف به خانواده رکن‌آبادی
خبر دیگر این که در پی شناسایی شدن پیکر غضنفر رکن آبادی در بین جان باختگان فاجعه منا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیام تسلیتی برای خانواده وی صادر کرد. در این پیام آمده است «اینک که روند طولانی جست‌وجو درباره سرنوشت همکار گرامی و برادر عزیزمان جناب آقای غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان و یکی از مفقودان فاجعه منا با شناسایی اولیه ایشان رو به پایان بوده و پیکر مطهرشان در راه میهن اسلامی است، بر خود لازم می‌دانم با گرامیداشت یاد و خاطره آن عزیز سفر کرده، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به همسر، فرزندان، پدر، مادر و سایر بستگان و همه علاقمندان و همکاران ایشان تقدیم کرده، از خداوند متعال برای تازه درگذشته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر طلب کنم.»
سعودی مسئول مستقیم فاجعه منا است
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان نیز در حاشیه مراسم استقبال از پیکر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با اشاره به پیگیری‌های وزارت خارجه برای یافتن مفقودین ایرانی فاجعه منا گفت: پیگیری‌ها برای تعیین سرنوشت یکایک مفقودین حادثه منا ادامه دارد و خوشبختانه تعداد آنها به کمترین حد خود رسیده، اما تا مشخص شدن سرنوشت آخرین فرد، پیگیری‌های خود را ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: این پیگیری‌ها در چند سطح شروع شده و بخشی از امور مربوط به خانواده‌های جان‌باختگان است که می‌توانند با مراجعه به سازمان حج و زیارت و تکمیل فرم‌هایی که از قبل در آنجا تدارک دیده شده، شکایت‌های خود را مطرح کنند. معاون وزیر خارجه افزود: در جلسه‌ای که سه روز پیش با مسئولان حج و زیارت داشتیم، از سرعت خوب روند رسیدگی به شکایات ابراز رضایت شد.
وی همچنین با اشاره به وظیفه محاکم قضایی عربستان برای پیگیری فاجعه منا گفت: سرکنسولگری جمهوری اسلامی با دقت در حال پیگیری امور هستند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مسئولیت مؤسسات حقوقی بین‌المللی اظهارداشت: برخی از مؤسسات حقوقی بین‌‌المللی در حال جمع‌آوری مستندات و همچنین انتشار گزارشات خود پیرامون این حادثه هستند و چنین مسئله‌ای می‌تواند به پیگیری این حادثه کمک کند.
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه عربستان سعودی مسئول مستقیم فاجعه مناست و باید تمامی تبعات آن را پذیرا باشد، گفت: آقای ظریف و وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشست وین دیداری با هم داشتند و موضوعات متنوعی بین تهران و ریاض مطرح شد. ظریف در این دیدار بر تسریع تعیین وضعیت مفقودین حادثه منا تأکید کرد.