kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
به علت نداشتن ویزا

۱۰۰ زائر ایرانی در خاک عراق دستگیرشدند

رئیس سازمان حج و زیارت از دستگیری 100 زائر ایرانی بدون ویزا در خاک عراق و شناسایی یکی دیگر از مفقودان فاجعه مناخبر داد.


سعید اوحدی در گفت و گوبا میزان ، درباره خروج بدون ویزا برخی از زائران ایرانی گفت: متاسفانه 300 نفر از زائران ایرانی بدون ویزا به گیت‌های مرزی مراجعه کردند که از این تعداد 100 نفر اقدام به خروج از مرز کردند که دستگیر و به نیروی انتظامی تحویل داده شدند.
لغو داشتن ویزا در روزهای آخر صحت ندارد
وی درباره شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی براینکه داشتن ویزا در روزهای آخر لغو خواهد شد، افزود:  چنین چیزی صحت ندارد و تمامی زائران باید با ویزا و گذرنامه وارد خاک عراق شوند، در غیر این صورت اجازه تردد به آنها داده نمی‌شود.
اوحدی از زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات عراق در ایام اربعین دارند، خواست برای صدور ویزا در استان خودشان نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند و برای دریافت ویزا به مرزها مراجعه نکنند.
تمدید ثبت نام زائران
 در سایت سماح تا 12 آذر
وی با اشاره به این مطلب که مهلت نام‌نویسی در سامانه سماح 12 آذر ماه تمدید شده است، گفت:  متقاضیان سفر به عتبات می‌توانند در این سامانه نام‌نویسی کنند.
ورود یک میلیون و200 هزار زائر به خاک عراق
اوحدی با اشاره به این مطلب که پیش بینی های صورت گرفته مبنی براین است که اربعین امسال دو میلیون زائر در کربلا حضور خواهد داشت، افزود: تا کنون (دیروز)بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از زائران ایرانی از طریق زمینی و هوایی وارد عراق شدند.
زائران ، مرزشلمچه و چزابه را
انتخاب کنند
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ترافیک در محور ایلام - مهران سنگین گزارش شده است، خاطر نشان کرد: از این رو به زائران توصیه می‌شود برای ورود به خاک عراق، مرزهای چزابه و شلمچه را انتخاب کنند.
  مفقودان فاجعه منا به 13 نفر رسید
همچنین رئیس سازمان حج و زیارت از شناسایی یکی دیگر از مفقودان ایرانی فاجعه منا خبر داد.
سعید اوحدی درباره آخرین وضعیت شناسایی مفقودان ایرانی فاجعه منا به تسنیم گفت: هم اکنون وضعیت 13 نفر از جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا نامشخص است و پیگیری‌ها برای شناسایی و تعیین وضعیت این افراد ادامه دارد.
اوحدی افزود: از مجموع جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا، 49 نفر در مکه دفن شدند که از این تعداد، 30 خانواده‌ درخواست کردند، عزیزان‌شان در همان‌جا به خاک سپرده شوند و مابقی نیز هنوز درخواستی نکرده‌اند.وی  با بیان اینکه سفارت عربستان درخواست صدور ویزا برای وی را بی‌پاسخ گذاشته است، افزود: متأسفانه به رغم درخواست‌های کمیته مشترک مبنی بر حضورم در عربستان، سفارت عربستان سعودی هنوز ویزا صادر نکرده است.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا توسط دستگاه دیپلماسی کشور و با همکاری بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت، دستگاه قضایی و سایر نهادهای مربوطه در حال انجام است، گفت: دستگاه‌های مختلف مستندات خود را در اختیار وزارت امور خارجه می‌گذارند تا پیگیری‌های لازم در بحث حقوقی، انجام شود.
گفتنی است خبر دستگیری تعدادی از زائران ایرانی به علت نداشتن ویزا در خاک عراق در حالی از سوی رئیس سازمان حج وزیارت اعلام شد که فرمانده مرزبانی ناجا با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ زائری بدون روادید از مرز خارج نشده است، گفت: تعداد اندکی از هموطنان که ویزا تهیه نکرده بودند، در مبادی مرزی توسط عوامل مرزبانی وهمکاران انتظامی از خروجشان جلوگیری به عمل آمد.
به گزارش ایسنا، سردار قاسم رضایی با اشاره به حضور شبانه روزی ماموران مرزبانی در کنار همکاران انتظامی در ارائه خدمات به زائران در سه مبادی مرزشلمچه،چزابه و مهران و با تاکید مجدد به هموطنان در همراه داشتن ویزا حین خروج از کشور، افزود: با اقدامات و اطلاع رسانی گسترده و خوب رسانه ها، تمامی زائرانی که تاکنون به گذرهای مرزی مراجعه داشتند، همراه با ویزا بودند وتعداد اندکی که ویزا تهیه نکرده بودند از خروج آنها توسط مرزبانی وهمکاران انتظامی جلوگیری شد.
عبور  زائران اربعین بدون گذرنامه و ویزا
حتی در دقیقه آخر نیز محال است
رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا گفت: به هیچ وجه اجازه خروج بدون گذرنامه و ویزا به افراد داده نخواهد شد.
محمد بابایی در گفت‌وگو با فارس، در مورد حجم بالای تردد در مرزها و زمان رسیدگی و کنترل گذرنامه در مبادی خروجی، اظهار داشت:‌ در حال حاضر کار کنترل گذرنامه و الصاق مهر خروج کمتر از یک دقیقه صورت می‌گیرد اما مسئله اصلی ورود به پایانه جهت این کار است که به دلیل ویزاهای گروهی حرکت با کندی صورت می‌گیرد.
بابایی افزود: افرادی که با ویزاهای گروهی در مرز حضور دارند قدری باعث کندی حرکت شده‌اند چرا که به طور مثال اگر یک گروه 30 نفره باشند و یک نفرشان تأخیر داشته باشد بقیه افراد باید معطل بمانند.
وی در مورد بروز شایعاتی که می‌توان در لحظات آخر بدون گذرنامه و ویزا از مرز عبور کرد اعلام کرد: خروج زائر حتی در دقیقه آخر بدون گذرنامه و ویزا شدنی نیست و باید به افرادی که قصد تردد بدون گذرنامه و ویزا را دارند بگوییم که حضورشان در مرز فقط باعث اذیت شدن خودشان می‌شود چرا که هیچگونه همکاری برای خروج آنها بدون مدارک لازم انجام نمی‌شود و دولت عراق نیز اعلام کرده که اگر هر زائری بدون گذرنامه و ویزا وارد شود به عنوان متخلف با وی برخورد خواهد کرد.به گفته بابایی، افرادی که تا روز دوشنبه از مرز خارج نشوند به طور قطع به راهپیمایی عظیم اربعین نمی‌رسند.
وی تصریح کرد: اتباع بیگانه فقط از مرز شلمچه اجازه خروج دارند و به هیچ وجه در مرز مهران و چزابه اجازه خروج به آنها داده نمی‌شود.