kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
نخست‌وزیر سابق فرانسه:

هر کس به دنبال نابودی تروریسم است به کمک حزب‌الله لبنان و ارتش عراق برود

نخست‌وزیر سابق فرانسه گفت اگر کشورهای جهان خواستار نابودی «داعش» هستند، باید از حزب‌الله لبنان و ارتش‌های عراق و سوریه حمایت کنند.

به گزارش تسنیم، «فرانسوا فیون» در گفت‌وگو با خبرگزاری «فرانس انتر» اظهار داشت: «باید یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل شود و از نیروهایی چون حزب‌الله لبنان، ارتش‌های عراق و سوریه و کردها که به طور عملی با داعش در جنگ هستند، پشتیبانی کرد.» فیون گفت که اگر چنین حمایتی صورت نگیرد،‌ نبرد با داعش 20 سال به طول خواهد انجامید و آن وقت گزینه جایگزین این خواهد بود که ما خودمان به سوریه برویم.
نخست‌وزیر سابق فرانسه ضمن ستایش از مقاومت سرسختانه نیروهای حزب‌الله و نیروهای سوری و عراقی، تصریح کرد که دولت فرانسه باید به حمایت از «ارتش آزاد سوریه» پایان دهد. فیون این را هم گفت که «من هرگز ندیدم مخالفان دولت سوریه علیه «داعش» بجنگند، آنها اساسا علیه نظام «بشار اسد» می‌جنگند و با این نیروها نمی‌توان بر داعش غلبه کرد.» وی در نهایت خواستار از سرگیری مذاکره میان فرانسه و دولت سوریه شد.
فیون از 28 اردیبهشت 1386 تا 26 اردیبهشت 1391 پست نخست‌وزیری فرانسه را برعهده داشت. علاوه بر فیون، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز دیروز گفت، می‌تواند حضور نیروهای دولتی سوریه را برای نبرد با داعش در نظر بگیرد. اگرچه این موضع‌گیری، از سر طلبکاری بود اما این نخستین‌بار است که یک مقام فرانسوی خواستار مشارکت و همکاری نیروهای ارتش سوریه برای مبارزه با داعش می‌شود. پاریس تاکنون دولت سوریه را متهم به جنایت می‌کرد و از خواسته خود در مورد برکناری «بشار اسد» از قدرت کوتاه نمی‌آمد.
خبرها از دمشق نیز حاکی است که دولت سوریه از اظهارات فابیوس استقبال کرده است.
آمریکایی‌ها در کوبانی!
به گزارش تسنیم، برخی منابع در شمال سوریه اعلام کرده‌اند که، ده‌ها نظامی آمریکایی طی روزهای گذشته وارد شهر «عین‌العرب» (کوبانی) شده‌اند. ماموریت این افراد که از خاک ترکیه به کوبانی وارد شده‌اند، «آموزش شبه نظامیان کرد سوریه» اعلام شده است!
ارتش سوریه طی روزهای اخیر پیروزی‌های درخشانی را در مناطق شمالی رقم زده است و ورود نظامیان آمریکایی به کوبانی، که شمار آنها 50 تن اعلام شده است، و آموزش شبه نظامیان کرد توسط آنها، احتمالا با هدف ایجاد اختلال در مسیر پیشروی نیروهای سوری صورت گرفته است.
در همین حال، از شرق سوریه نیز خبر رسیده که عشایر این مناطق علیه تروریست‌های تکفیری دست به سلاح شده‌اند. این گروه‌ها تحت فرماندهی ارتش سوریه و در کنار نیروهای مقاومت علیه داعش می‌جنگند.