kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
مشاور وزیر صنعت:

شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی ندارد

مشاور وزیر صنعت گفت: کاهش نرخ سود بانکی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و شورای پول و اعتبار فعلا کاهش سود سپرده‌ها را منتفی اعلام کرده است.

احمد پور فلاح در گفت‌وگو با فارس در مورد کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: بسیاری از پارامترها در این میان تاثیرگذار است و به دلیل کمبود عرضه و تقاضا و به انحراف رفتن منابع و کمبود امکانات مالی که در کشور وجود دارد نمی‌توانیم اقتصاد بازار را حاکم کنیم و در نتیجه اقشار آسیب‌پذیر صدمه می‌بینند.
پورفلاح خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ایم نرخ بالای سود بانکی قیمت تمام شده را بالا می‌برد و اگر قرار است این نرخ تغییر کند باید به گونه‌ای تسهیلات توزیع شود که همه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط نیز از آن بهره‌مند شوند و نه آنکه برخی واحدهای تولیدی خاص از این طرح بهره ببرند.
وی نسبت به خروج سپرده‌های پس‌انداز مردم از حساب‌های بانکی با کاهش نرخ سود هشدار داد و گفت: اکنون بانک‌ها برای منابع خود روی سپرده‌های مردم حساب می‌کنند و اگر سود دچار شوک شود پول‌ها از بانک خارج و بازار مسکن و طلا را متاثر می‌کند، نتیجه آن شده که شورای پول و اعتبار فعلا تصمیم منطقی گرفته و کاهش سود سپرده‌ها را منتفی اعلام کرده است چرا که باید در این زمینه کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد و نباید شتابزده عمل کرد.
به گزارش فارس، طی دو هفته اخیر شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود بانک مرکزی را موظف به ارائه گزارشی درباره نحوه کاهش نرخ سود بانکی کرد. ضمن اینکه این هفته نیز جلسه شورای پول و اعتبار برگزار نشد.
پیش از این نیز وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگو گفته بود بدون توجه به جانب عرضه، تسهیلات کاهش نرخ سود بانکی به جایی نمی‌رسد و هدف شورا کاهش منطقی نرخ سود بانکی است.