kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
پس از انجام دومرحله آزمایشی

چین و اتحادیه اروپا آماده حذف دلار از مبادلات دوجانبه می‌شوند

بانک‌های مرکزی چین و اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی شرایط برای آغاز مبادلات ارزی دوجانبه هستند که این امر به انزوای بیشتر دلار می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، بانک مرکزی چین و بانک مرکزی اتحادیه اروپا در سال جاری دومرحله آزمایشی مبادلات ارزی دوجانبه را به اتمام رساندند و اکنون در حال آماده‌سازی شرایط برای آغاز مبادلات ارزی براساس توافقات پیشین هستند.
بنا به اعلام بانک مرکزی چین این دو آزمایش در دو ماه آوریل و نوامبر سال 2015 و با فراهم کردن یک میزان نمادین نقدینگی به یورو و یوآن انجام شده است.
این حجم از نقدینگی برای مرحله آزمایشی مبادلات ارزی بین یورو و یوآن در اختیار تعدادی از بانک‌ها در چین و حوزه یورو قرار گرفته است.
در ماه اکتبر سال 2013 بانک مرکزی چین و بانک مرکزی اتحادیه اروپا قرارداد مبادلات ارزی یورو و یوآن را به امضا رساندند تا به دو هدف حمایت از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و همچنین تضمین ثبات بازارهای مالی دست یابند.
این توافق به تسهیل فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین چین و اروپا خواهد انجامید و بنا به اعلام بانک مرکزی چین دستاورد جدیدی در همکاری‌های مالی و پولی دوجانبه محسوب می‌شود. این اقدام وابستگی دو طرف به دلار و همچنین آسیب‌پذیری آنها را نسبت به نوسانات دلار در مبادلات تجاری بین‌المللی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. ضمن اینکه به انزوای بیشتر دلار خواهد انجامید.