kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
با اجرای بسته خروج از رکود به وجود آمد

تشدید رکود در صنایع فولاد و سیمان

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به تشدید رکود موجود در صنعت فولاد، گفت: در حال حاضر سه میلیون تن فولاد در کارخانه‌های بخش خصوصی و دولتی انباشت شده است.

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تولید فولاد طی هفت ماهه امسال حدود پنج درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول در سال جاری به نسبت سال گذشته 10 تا 15 درصد کاهش داشته باشد.
وی با بیان اینکه رکود موجود در صنعت فولاد تشدید شده است، افزود: درحال حاضر سه میلیون تن انباشت فولاد در کارخانه‌های بخش خصوصی و دولتی داریم و پیش‌بینی می‌کنیم تولید فولاد طی سه ماه آینده باز هم کاهش یابد. میزان فولاد انباشت شده در کارخانه‌ها تقریبا بیش از 20 درصد تولید را شامل می‌شود.
شهرستانی با اشاره به اجرای طرح فروش اقساطی خودرو برای رفع رکود در اقتصاد کشور گفت: اجرای این طرح تنها تعداد محدودی از خودروهای تولیدی را شامل شد و به همین دلیل یک تزریق مقطعی منابع مالی محسوب می‌شود که تاثیر آن تنها دو تا سه ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، دوباره رکود به بازار برمی‌گردد. اجرای این طرح باعث افزایش 60 تومانی قیمت هر کیلو ورق فولاد در کشور شده است.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد فعال شدن پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی را لازمه رفع رکود از صنعت فولاد عنوان کرد و افزود: دولت باید منابع مالی را برای اجرای طرح‌‌های عمرانی و زیرساختی فراهم کند و علاوه بر این، نرخ سود بانکی کاهش یابد تا سرمایه‌ها را سیستم بانکی خارج و وارد طرح‌های ساختمانی و عمرانی شود.
وی در پایان از ارائه نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور از سوی تولیدکنندگان فولاد خبر داد و گفت: در این نامه 25 راهکار برای رفع رکود از صنعت فولاد ارائه شده که این راهکارها در موارد مختلف مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، معوقات بانکی و اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان، تشویق صادرات، راه‌اندازی طرح‌های عمرانی و اعمال تعرفه بر روی فولاد وارداتی از چین بوده است.
دولت به تولیدکننده فشار نیاورد
در همین حال دبیر انجمن سیمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه قرار بود خرید دین در قالب بسته خروج از رکود دولت اجرایی شود، گفت: هنوز دستورالعملی برای این موضوع نهایی نشده و نمی‌دانیم قرار است به چه صورت اجرایی شود.
عبدالرضا شیخان اظهار داشت: فعالان صنعت سیمان برخی فروش‌های خود را به صورت اعتباری انجام می‌دهند که اگر امکان ارائه چک‌های بانکی مشتریان به بانک‌ها و دریافت تسهیلات 16 درصدی بابت آن فراهم شود، این مسئله می‌تواند به تامین نقدینگی کارخانه‌ها کمک کند.
وی با اشاره به رکود موجود در ساخت و ساز و کاهش مصرف سیمان در کشور، گفت: ‌دولت برای خروج از رکود در این صنعت می‌تواند دو راهکار را اجرایی کند که یکی از آنها افزایش صادرات است.دبیر انجمن سیمان توضیح داد: برای افزایش صادرات سیمان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور هستیم که این کار زمان‌بر است و در این زمینه سازمان توسعه تجارت باید شرایط بهتری را فراهم کند.شیخان ادامه داد: در راهکار دوم، دولت باید فشارهای وارد شده از طرف برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و یا هزینه‌های ناشی از مصرف سوخت و برق را کاهش دهد.وی افزود: همین که دولت به تعهدات خود در قبال صنایع عمل کند و فشارهای وارد شده به تولیدکنندگان را کاهش دهد، کافی است و باعث کاهش رکود خواهد شد، در این صورت نیازی به اجرای طرح ویژه برای خروج از رکود نیست.