kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
معاون وزیر نفت: تا 2 سال آینده

ایران در تولید گاز پارس جنوبی از قطر سبقت می‌گیرد

معاون وزیرنفت گفت: با افزایش 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز از پارس جنوبی در سال جاری، ایران آماده سبقت از قطر شده است.

رکن‌الدین جوادی در گفت‌وگو با مهر در تشریح برنامه‌های جدید افزایش ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: تا پیش از پایان سال جاری طرح توسعه فاز 15، 16 و 17 پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید گاز فاز 15 و 16 پارس جنوبی تا سقف 50 میلیون مترمکعب در روز، تصریح کرد: علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گاز از طرح توسعه فاز 19، 20 و 21 این میدان مشترک گازی آغاز شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه‌ هم‌اکنون به طور متوسط روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز از چاه‌های دریایی فاز 16 و 17 پارس جنوبی برداشت و پس از فرآورش در پالایشگاه ساحلی به شبکه خطوط لوله تحویل داده می‌شود، بیان کرد: ظرفیت تولیدگاز از این فاز مشترک تا چند روز آینده به 15 میلیون متر مکعب و در نهایت تا سقف 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این پروژه مشترک تولید خواهد شد.
جوادی با یادآوری اینکه در سال جاری هم همچون سال گذشته حدود 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی محقق خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار افزایش تولید گاز، ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران هم امسال با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد، اظهار داشت: به ازای هر فاز استاندارد حدود 25 میلیون مترمکعب گاز شیرین و حدود 37 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید خواهد شد.
جوادی با اشاره به تولید حدود 500 هزار تن گاز مایع و 500 هزار تن اتان با راه‌اندازی هر فاز استاندارد در پارس جنوبی، افزود: بر این اساس با بهره‌برداری از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی تولید و عرضه خواهد شد.
وی از تولید روزانه 300 تا 400 تن گوگرد به ازای هر فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فعالیت دولت یازدهم، توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی به استنثای فاز 14 این میدان مشترک تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه تولید کنونی از فازهای پارس جنوبی معادل 500 میلیون متر مکعب گاز ترش، 8 میلیون تن اتان، 8 میلون تن LPG بوده است که بخشی در پتروشیمی مصرف می‌شود، تاکید کرد: در پایان توسعه پارس جنوبی بیش از 10 میلیون تن اتان و 10 میلیون تن گاز مایع از این میدان مشترک تولید و عرضه خواهد شد.
جوادی در پاسخ به پرسش مهر که آیا تا پایان فعالیت دولت یازدهم ایران در توسعه و تولید گاز پارس جنوبی از شریک قطری جلو خواهد افتاد؟ توضیح داد: براساس 28 فازی که برای توسعه این میدان مشترک تعریف شده (با احتساب فاز 19 که دو فازی است و فاز 12 که سه فازی است) در نهایت حدود 720 تا 730 میلیون مترمکعب در روز در پارس جنوبی گاز شیرین تولید خواهیم کرد.
وی در پایان با بیان اینکه قطعا با این میزان تولید گاز ایران از قطر در برداشت و پالایش روزانه گاز از قطر جلو می‌افتد، خاطرنشان کرد: بخشی از گاز تولیدی به منظور تامین نیازهای داخلی و بخش قابل توجهی از مسیر خط لوله و یا طرح‌های LNG  به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صادر خواهد شد.