kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
لاریجانی:

دولت بودجه سال 95 را تا دو هفته دیگر تقدیم مجلس کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز از دولت خواست لایحه بودجه سال آینده را تا دو هفته بعد تقدیم مجلس کند.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی دیروز با اعلام اینکه مجلس هفته آینده برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، جلسه علنی نخواهد داشت، گفت: جلسه علنی بعدی مجلس یکشنبه 15 آذرماه با دستور کاری که متعاقباً اعلام خواهد شد، تشکیل می‌شود.
وی همچنین گفت: طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید 15 آذرماه لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند، لذا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آمادگی داشته باشد که 15 آذرماه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.
مصوبات نمایندگان
با مصوبه نمایندگان در جلسه علنی دیروز شرکت‌های بیمه مکلف به ایجاد دسترسی برای بیمه مرکزی به اطلاعات خسارت‌ها شدند.
نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ماده 55 این لایحه و پیشنهادات الحاقی به آن را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
طبق مصوبه مجلس، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون ترتیبی اتخاذ کند که امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با موضوعات مورد نیاز از قبیل مشخصات وسایل نقلیه و دارندگان آنها و گواهینامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان، از طریق سامانه‌های الکترونیکی به صورت برخط (آنلاین) برای مراجع قضایی، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و بیمه مرکزی فراهم شود.
همچنین وکلای ملت با یک پیشنهاد الحاقی به ماده مذکور موافقت کردند که طبق این مصوبه، اخذ گواهینامه نیازمند پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.
قانون بیمه اجباری شخص ثالث
 وسایل نقلیه موتوری دائمی شد
وکلای ملت در ادامه جلسه به دنبال بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، مواد 67 و 68 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
طبق مصوبه مجلس، بیمه‌نامه‌های صادره پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون مشمول قانون زمان صدور خود هستند، لکن در هر حال احکام بندهای (الف) و (ب) ماده 4، مواد 11، 20، 23، 26، 31 و 33 و تبصره آن، مواد 37، 38، 39، 50، 51 و 62 در مورد بیمه‌نامه‌هایی که هنوز خسارات تحت پوشش آنها پرداخت نشده نیز لازم‌الرعایه است.
همچنین در ماده 68 این لایحه مقرر شد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون اصلاح قانون بیمه مسئولیت بدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1387 نسخ می‌شود. هر گونه نسخ یا اصلاح مواد این قانون باید صریحاً در قوانین بعدی قید شود.
اعتراض به عدم وصول استیضاح وزیر نیرو و تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت
در جلسه علنی دیروز نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به علی لاریجانی گفت: قرار بود آقای ابوترابی فرد استیضاح وزیر نیرو را اعلام وصول کند اما نکرد.
وی ادامه داد: دوم اینکه آقای لاریجانی شما حق نمایندگان را سلب کرده و اختیاراتشان را به وزرا می‌دهید.
قاضی‌پور در توضیح گفت: ما 15 نماینده مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و نحوه هزینه‌کرد بودجه سلامت را داشتیم که متأسفانه آقای وزیر نه تنها پس نیفتاده بلکه پیش نیز افتاده است.
وی مجدداً خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت: آقای لاریجانی! تحقیق و تفحص حق مسلم نمایندگان است و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که 10 درصد ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده کجا هزینه شده است؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در 7 ماه اول سال جاری به اندازه 3 برابر سال 92 در وزارت بهداشت هزینه شده است گفت: از این‌رو امروز این وزارتخانه کسری بودجه بالایی دارد و می‌خواهد با تجمیع بیمه‌ها این کسری را جبران کند. اما مگر از روی جنازه ما و کارگران رد شود چرا که ما اجازه نخواهیم داد پول کارگران حیف و میل شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان از تعطیلی مجلس در روز «مجلس شورای اسلامی» انتقاد کرد.
نامه 150 نماینده مجلس
 به رئیس‌جمهور
 ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی دیروز پارلمان اعلام کرد 150 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار تسری پرداخت حق رتبه‌بندی فرهنگیان به کارکنان سازمان نوسازی مدارس سراسر کشور شدند.
وی همچنین گفت: این نامه برای طی مراحل قانونی به دولت ارسال می‌شود.
نمایندگان تا 15 آذر
 به تعطیلات رفتند!
نشست علنی صبح دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان یافت.
لاریجانی پیش از پایان جلسه اعلام کرد: که نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و پارلمان هفته آتی جلسه علنی نخواهد داشت.
وی همچنین گفت: جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی یکشنبه 15 آذرماه با دستور کاری که بعداً اعلام خواهد شد، تشکیل می‌شود.
وکلای ملت در این جلسه رسیدگی به لایحه بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث را به پایان رساندند که بدین ترتیب قانون بیمه شخص ثالث دائمی شد.