kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
اظهارات قابل تامل سخنگوی دولت

کاری نداشته باشید صاحبان شرکت‌های خارجی چه کسانی هستند و از کجا می‌آیند!

سخنگوی دولت تاکید کرد: وقتی تحریمها رفع می‌شود، شرکتهای بزرگ به ایران می‌آیند. اینکه سهامداران این شرکتها چه کسانی هستند و سودش به کجا می‌رود و در کدام کشورها خرج می‌شود را دنبال کنیم و بعد ماجرا درست کنیم، این درست نیست.


محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران در ابتدای سخنانش درباره بازدید خود در هفته گذشته از خوزستان گزارش کوتاهی ارائه کرد و اظهارداشت: در اهواز از بزرگترین طرح آبی-خاکی تاریخ ایران بازدید کردم که مربوط به احیای 550 هزار هکتار اراضی دشت خوزستان و بخشی از ایلام بود.
نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون بیش‌از 158 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان نوسازی و تجهیز و به کشاورزان آن منطقه تحویل شده است، توضیح داد: در همین حد اراضی نیز در دست اجراست، 70 شرکت ایرانی با بیش از 10 هزار کارگر روی این طرح در حال کار هستند.
سخنگوی دولت ابراز داشت: در صورت آماده‌سازی و بهره‌برداری این طرح طی یکی دو سال آینده، بیش از 2/5 میلیون تن محصولات کشاورزی با روشهای بهره وری نوین آبی تولید می‌شود. همچنین 2100میلیارد تومان درآمد سالانه خواهد داشت و 300 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این طرح شاغل می‌شوند
وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش خزانه در پایان آبان، رقم پرداختهای دولت برای طرحهای عمرانی در راستای تحرک بخشی به اقتصاد کشور و مشارکت در اقدام رشد سرمایه گذاری، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به 18 هزار و 527 میلیارد تومان رسید.
نوبخت درباره هیئت نظارت بر برجام اظهارداشت: تشکیل این هیئت در ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز آمده و در شورای عالی امنیت ملی درباره آیین نامه عملکرد و ترکیب آن تصمیم گرفته و در این خصوص، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، اعلام می‌کند، باید همه موضوعات برجام را به این هیئت واسپاری کنیم و این هیئت نیز گزارش خود را به مقام معظم رهبری تقدیم می‌کند. اینکه از فردا هر کسی بگوید چیزی که اتفاق افتاده، مورد نظر نبوده، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
سخنگوی دولت ادامه داد: ما یک نوع امتناع ساختاری در کشور داریم و مرز را به عنوان مبادی ورودی در نظر می‌گیریم نه مبادی صادراتی. باید نظام اداری اصلاح شود که به سرعت این کار در حال انجام است. ولی باید نگران این باشیم که پس فردا هر کسی بگوید این سرمایه گذار که می‌آید، نفوذی است! باید ثابت کنیم این سرمایه گذاری نفوذی نیست. کافی است یکی دو اتفاق غیرمترقبه توسط برخی که آتش به اختیار هستند که خود فتوا می‌دهند و خودشان عمل می‌کنند، اتفاق بیفتد و ما نگران فرصتی هستیم که در اختیار کشور قرار گرفته است.
وی گفت: وقتی تحریمها رفع می‌شود، شرکتهای بزرگ به ایران می‌آیند. اینکه سهامداران این شرکتها چه کسانی هستند و سودش به کجا می‌رود و در کدام کشورها خرج می‌شود را دنبال کنیم و بعد ماجرا درست کنیم، این درست نیست. فرصت پساتحریم و پسابرجام این فرصت بسیار خوبی است برای تقویت اقتصاد ایران و هیئت نظارت برجام که تشکیل شده، قانونا مسئول اجرای این سند است. لذا نباید ما در کرسی قضاوت بنشینیم و حکم دهیم.
نوبخت درباره تحویل موشک‌های اس 300 روسیه خاطرنشان کرد: ما طبق قراردادهای خود، موضوع را پیش می‌بریم و هر قدر هم دیگران بخواهند حرف بزنند.
وی همچنین گفت: عزل آقای نعمت زاده صحت ندارد و وی از وزرای باتجربه ما هستند که کار خود را انجام می‌دهند.
به گزارش فارس وی همچنین تصریح کرد: سفر آقای روحانی به اروپا به تعویق افتاده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی این سفر انجام می‌شود.
نوبخت در خصوص خبری که یکی از نمایندگان مجلس در خصوص امحای 1700 تن سیب زمینی تاکید کرد: این اقلام اصلا متعلق به دولت نیست. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طریق بانک توسعه صادرات این تعهد را دارد اگر بازار صادراتی برای این محصولات یافته شد، ما درباره صادرات این محصول، کمک می‌کنیم. چه کسی می‌پذیرد سیب زمینی تولید و سپس امحاء شود؟