kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
واشنگتن پست گزارش داد

پشت پرده ماشین تبلیغاتی داعش به روایت فیلمبردار داعش

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی حقایق پشت پرده‌ای از ماشین تبلیغاتی گروه تروریستی تکفیری «داعش» را فاش کرده که نشان می‌دهد هزینه‌ای که این گروه برای تیم رسانه‌ای خود می‌کند بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که برای مزدور‌‌انش در جبهه جنگ در نظر گرفته است.


«در دنیای امروز ، رسانه دیگر لزوماً ابزاری برای بیان واقعیت نیست بلکه صرفا چکشی است برای شکل دادن به واقعیت.» این جمله را شاید بتوان گویاترین و کوتاه ترین تعریف از نقش و جایگاه رسانه دانست. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تبلیغات ویدیویی با روش‌های متنوع، جایگاه مهمی را کسب کنند. در این میان کشورها و گروه‌هایی که در «دنیای واقعی» قدرت زیادی ندارند سعی می کنند با تمرکز ویژه بر عرصه تبلیغات، در «فضای مجازی»، ضعف خود را بپوشانند و به نوعی اقدام به «تولید قدرت» کنند. گروه تروریستی داعش یکی از این گروه‌هاست که از این حربه استفاده می کند. این گروه که تعداد آنها کمتر از 35 هزار نفر اعلام شده برای پوشاندن ضعف‌های خود همواره سعی داشته با تولید فیلم‌های مستند از جنایت‌های خود، اقدام به ایجاد رعب و وحشت کند و از این طریق بتواند از لحاظ روانی بر حریف تاثیر بگذارد. اخیرا یکی از رسانه‌های آمریکایی گزارش جالب و خواندنی در این مورد منتشر کرده است. به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» بخشی از اسناد خود در مورد  پیدایش تکفیری‌های داعش را منتشر کرده است. در این گزارش نوشته شده که تکالیف و وظایف تکفیری‌های داعش بر روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود که در هر کاغذ، پرچم سیاه رنگ این گروه تروریستی قرار گرفته است و امضای امیر رسانه‌ای این گروه و مکان فیلمبرداری آن روز  نیز روی آن حک شده است. «ابو هاجر الغریبی» که تقریبا یک سال به عنوان فیلمبردار «داعش» فعالیت می‌کرده و اکنون در مغرب زندانی است، به این روزنامه گفته است : «در این اسناد محل به شما اعلام می‌شود اما هرگز جزئیات را مشاهده نمی‌کنید». وی بیان کرده که «برخی اوقات وظیفه فیلمبردار، فیلم گرفتن از نمازگزاران یک مسجد و برخی اوقات تیراندازی شبه‌نظامیان داعش است و برخی اوقات باید از حمام خونی که داعش به راه می‌اندازد تصویربرداری کرد.»
بنابر گزارش واشنگتن پست، «ابوهاجر» به دستور داعش در شهر رقه واقع در جنوب غربی سوریه از ساعات پایانی زندگی بیش از 160 سرباز سوری که در سال 2014 گروگان گرفته شده بودند، فیلمبرداری کرد.
به گزارش این روزنامه آمریکایی «بازوی تبلیغاتی داعش بسیار مهم‌تر از پیکارجویان این گروه تروریستی است، آنچه که افراد دستگیرشده از داعش شرح داده‌اند، شبیه یک نمایش وقایع قرون وسطایی است.» بنابر اعترافات «ابوهاجر»، تیم فیلمبرداران هر روز اطراف خلیفه خودخوانده داعش حضور داشتند. دوربین‌ها، رایانه‌ها و دیگر تجهیزات ویدیویی آنها از طریق محموله‌هایی از ترکیه وارد می‌شود و این محموله‌ها به واحد رسانه‌‌ای تحت سلطه افراد خارجی از جمله یک آمریکایی تحویل داده می‌شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش کاملی از فیلمبرداران و تهیه‌کنندگان و تدوین‌گران حرفه‌ای برای تهیه ویدیوهای تبلیغاتی داعش به کار گرفته می‌شدند. یکی از این افرادی که از داعش جدا شده در این باره می‌گوید: «اصحاب رسانه مهم‌تر از سربازان بودند. دستمزد ماهیانه آنها بیشتر بود و خودروهای بهتری داشتند. آنها قدرت تشویق افراد برای پیوستن به داعش و مبارزه در کنار داعش و نیروگیری برای داعش را در اختیار داشتند.»
واشنگتن‌پست در خصوص اهمیتی که تکفیری‌های داعش به تیم تبلیغاتی خود می‌دهند نوشت، آنها در سوریه صاحب یک ویلا و یک باغ می‌شدند و یک خودرو «تویوتا هایلوکس» به «ابوهاجر» داده شد و ماهیانه 700 دلار حقوق دریافت می‌کردند که این مبلغ هفت برابر مبلغی است که یک جنگجوی معمولی داعش دریافت می‌کند.