kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
جوانان، بزرگ‌ترین غایبان

غیبت 75 درصدی مردم در انتخابات پارلمانی مصر

رئیس پارلمان عربی از مشارکت 25 درصدی مردم مصر در مرحله دوم انتخابات پارلمانی این کشور خبر داده است.


دور دوم انتخابات پارلمانی مصر همانطور که پیش بینی شده بود با استقبال بسیار ضعیف مردم مواجه شد. به گزارش تسنیم، «احمد الجروان» رئیس پارلمان عربی اعلام کرده که میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر در بسیاری از حوزه‌ها به 25 درصد رسیده است. بنابر گزارش رسانه‌های عربی، جوانان مصری بزرگترین غایبان این انتخابات بودند.
مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر  در داخل کشور، روز یکشنبه و دوشنبه در 13 استان این کشور برگزار شد. مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر در خارج از این کشور نیز روزهای شنبه و یکشنبه گذشته برگزار شد که میزان مشارکت بسیار ضعیف گزارش شد به طوری که در برخی از کشورها هیچ رایی به صندوق انداخته نشد.
تحریم 75 درصدی انتخابات پارلمانی مصر در  حالی صورت گرفته که مقامات رژیم، مردم را تهدید به جریمه‌های سنگین در صورت شرکت نکردن در انتخابات کرده بودند.
کمیته عالی انتخابات مصر میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات پارلمانی در داخل و خارج را در مجموع 5/26 درصد اعلام کرده بود. در انتخابات جدید تکلیف 568 کرسی پارلمانی تعیین می‌شود، «السیسی» نیز 25 نماینده باقیمانده را منصوب می‌کند. این انتخابات نخستین انتخابات از زمان منحل شدن مجلس در سال 2012 میلادی است که بدون شرکت مخالفان دولت از جمله اخوان المسلمین برگزار شده است.  پیش بینی می‌شود پارلمان آینده قدرت «عبدالفتاح السیسی» را که تمام صداهای مخالف را خفه کرده است، تقویت کند‬. قرار است اول و دوم ماه بعد در مراکزی که کرسی‌های آن مشخص نشده است میان نامزدها انتخابات برگزار شود. گفته می‌شود نتایج قطعی انتخابات در اواخر آذرماه اعلام خواهد شد. در مرحله اول انتخابات پارلمانی در مهر ماه گذشته، ائتلافی با عنوان «به عشق مصر» به رهبری «سامح سیف الیازل»، از افسران اطلاعاتی سابق، که طرفدار «عبدالفتاح السیسی» است با فهرستی ۶۰ نفره وارد انتخابات شده بود و توانست همه کرسی‌ها را در دست بگیرد.
انفجار در قاهره
از سوی دیگر، وقوع دو انفجار در مقابل هتل محل اقامت قضات ناظر بر انتخابات اخیر مصر دستکم سه کشته و 12 زخمی بر جای گذاشت. تلویزیون دولتی مصر با اعلام این خبر افزود، این انفجارها، روز سه شنبه، یک روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی در شهر عریش در سینای مصر رخ داده است.