kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
پس‌لرزه‌های حادثه پاریس

از انزوای اوباما و ملک سلمان تا افزایش تمایلات برای جدایی از اتحادیه اروپا

پس‌لرزه‌های عملیات تروریستی پرتلفات داعش، در پاریس به‌رغم گذشت بیش از 10 روز همچنان ادامه دارد طوری که خبر می‌رسد این حادثه ایالات متحده و عربستان را به عنوان دو حامی اصلی داعش، به زحمت انداخته و تاحدودی آنها را منزوی کرده است. این واقعه حتی انگلیسی‌ها را نیز به فکر جدایی از اتحادیه اروپا انداخته است.


بر اساس آخرین نظرسنجی روزنامه «ایندیپندنت»، پس از حادثه پاریس  بیش از نیمی از مردم انگلیس خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا شده‌اند.
بر اساس تحلیل ایندیپندنت که خبرگزاری فارس آن را رسانه‌ای کرد، دو واقعه هجوم پناهندگان به اروپا و عملیات تروریستی پاریس، بر حامیان جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا افزوده است.
در همین حال، «استفان کوهن» استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک طی مقاله‌ای نوشت که عملیات تروریستی داعش در پاریس، فرانسه را به روسیه نزدیک و آمریکا را منزوی کرده است. عملیات تروریستی داعش در پاریس (22 آبان) جان حدود 130 نفر را گرفت و بیش از 350 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «استفان کوهن» نوشت: «به نظر می‌رسد تراژدی پاریس روند تحولات سیاسی را که از مدت‌ها قبل انتظار آن می‌رفت، سرعت بخشیده است. آمریکا دیگر  نمی‌تواند نقش خودخوانده خود را به عنوان قدرت هژمونیک (مسلط) و به عنوان ابرقدرت ایفا کند. روسیه نیز بار دیگر به عرصه جهانی بازگشته است.»
مقاله‌نویس مجله «نیشن» افزود: «حملات تروریستی در پاریس بلافاصله به تشکیل ائتلاف بین فرانسه و روسیه علیه داعش در سوریه منجر شد؛ ائتلافی که باعث فاصله گرفتن چشمگیر «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه و بیشتر کشورهای اروپایی از سیاست دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در منزوی کردن روسیه بر سر بحران اوکراین شد.
کوهن تصریح کرد: «در داخل اروپا، ممکن است نقش رهبری در رابطه با سیاست این قاره در قبال روسیه از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به اولاند تغییر کند. نقش رهبری مرکل اکنون با توجه به سیاست‌هایش در قبال یونان، اوکراین و مهاجرانی که به قاره اروپا هجوم آورده‌اند، با بحرانی فزاینده مواجه است.»
وی افزود: «به نظر می‌رسد که اکنون اروپا استدلال دیرینه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را در رابطه با تقویت دولت و ارتش سوریه و ادامه حضور «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور به عنوان شرط اولیه جلوگیری از پیشرفت داعش پذیرفته است.»
خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌ها همچنین گزارش داد؛ حملات تروریستی داعش در پاریس، عربستان سعودی را نیز منزوی کرده است. «این خبرگزاری به نقل از روزنامه هندی «ستیزن» افزود: «عربستان بازنده حملات پاریس است چرا که در حمایت از تروریست‌های داعش در سوریه تنها مانده است و ائتلافی که ریاض علیه دولت بشار اسد به وجود آورده،‌ در حال فروپاشی است.»