kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
سعیدی‌کیا خبر داد

حمایت بنیاد مستضعفان از دانشجویان و کارآفرینان

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه طبق مصوبه، فعلاً شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد در پروژه‌های کمتر از ۳۰ میلیارد تومان وارد نمی‌شوند، اعلام کرد؛ بنیاد از دانشجویان، خانواده‌های معلول‌دار و کارآفرینان حمایت می‌کند.


به گزارش فارس، محمد سعیدی‌کیا دیروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت پنجم آذرماه، سالروز تشکیل بسیج مستضعفان، اظهار داشت: بنیاد مستضعفان میراث ارزشمند امام راحل است. اسناد بالادستی بنیاد برای فعالیت اصول و سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اساسنامه بنیاد طبق مصوبه مقام معظم رهبری، برنامه‌های میان مدت و مصوبات هیئت امنا است.
سعیدی ‌کیا کمک به ارتقای سطح زندگی مستضعفان با اداره بهینه دارایی‌های تحت پوشش و حضور موثر در فعالیت‌های اقتصادی را از اهداف کلی بنیاد عنوان کرد و گفت: امسال سال پایانی برنامه چهارم بنیاد مستضعفان است و در تدارک برنامه پنجم بنیاد با شعار توانمندسازی اجتماعی، رشد بهره‌وری و رقابت سالم برای سال‌های 95 تا 97 هستیم.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه اصلاح ساختار بنیاد در دستور کار است، افزود: 22 هلدینگ و 200 شرکت زیرمجموعه داشتیم که در راستای کوچک‌سازی و واگذاری امور مردم به مردم آن را به 11 هلدینگ تبدیل کرده‌ایم. ضمن آنکه 70 شرکت در معرض فروش، ادغام یا انحلال داریم تا آنها را از 150 شرکت فعلی نیز کاهش دهیم. در حال حاضر 25 شرکت در بورس داریم و امسال 10 شرکت دیگر به بورس می‌رود. کل فروش بنیاد در سال 93 رقم 24 هزار میلیارد تومان بود که سود حاصل از آن 4 هزار میلیارد تومان است.
وی یادآور شد: در ساخت و ساز و حضور در اجرای آزادراه‌ها، مترو، راه‌آهن و سدسازی، کشاورزی و دامداری، شرکت‌های دریایی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، بنیاد حضور فعال دارد. امسال در مناقصه اپراتوری حوضچه سوم بندر شهید رجایی شرکت می‌کنیم و کار را توسعه می‌دهیم. طبق مصوبه بنیاد از امسال در پروژه‌های عمرانی کمتر از 30 میلیارد تومان وارد نمی‌شویم و از سال‌های آتی در پروژه‌های عمرانی کمتر از 100 میلیارد تومان وارد نخواهیم شد. بنیاد کمتر از 1/5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه محرومیت زدایی ما در حوزه بنیاد علوی اجرا می‌شود، گفت: به خانواده‌هایی که 2 معلول یا بیشتر دارند که شامل 9 هزار خانوار هستند تا 4 سال آینده خانه می‌دهیم. ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان در مناطق محروم در دستور کار بنیاد است و می‌توانیم به دانشجویان مستحق در هر ترم تحصیلی دانشگاه تسهیلات دهیم. بنیاد ارائه تسهیلات به کارآفرینان استان‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان، شهرکرد و کرمان را در دستور کار قرار داده است. این تسهیلات از طریق بانک سینا انجام می‌شود و شامل 5 درصد یارانه از سوی بنیاد علوی و 5 درصد یارانه از سوی استانداری‌ها است که نرخ سود تسهیلات به 13 تا 14 درصد کاهش می‌یابد. همچنین خانه‌های EB به کمک مراکز بیماری‌های خاص و علوم پزشکی ایجاد شد.
وی با بیان اینکه سالانه 30 درصد از سود بنیاد مستضعفان به بنیاد علوی اختصاص می‌یابد، گفت: در بخش املاک علوی 10 درصد قیمت نهایی را دریافت کرده‌ایم و 90 درصد تسهیلات بلاعوض داده‌ایم. همچنین اسناد آن به مردم داده می‌شود که ارزش این املاک 42 هزار میلیارد تومان بوده است.