kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
بابت مشارکت در جنگ یمن

آل سعود 1/000/000/000 دلار به حساب مزدوران سودانی واریز کرد

هفته‌نامه اشپیگل طی گزارشی فاش کرد عربستان حق‌الزحمه دولت سودان برای اعزام مزدور به یمن را به بانک مرکزی این کشور واریز کرده است.

سرانجام اولین سند رسمی از «اجاره» سربازان سودانی توسط سعودی‌ها برای کشتار مردم یمن منتشر شد. به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت «اشپیگل آنلاین»، سودان هفته گذشته و در چارچوب عملیات ائتلاف نظامی عربی به رهبری سعودی‌ها،  یک گردان سرباز به شهر بندری عدن در یمن اعزام کرد. هدف از این عملیات، «بیرون راندن انقلابیون از عدن، صنعا و تعز، سومین شهر بزرگ یمن»  عنوان شده بود.  بنا به گزارش «اشپیگل» آل سعود خدمات نظامی کشورهای عضو ائتلاف عربی را با صدور «چک» یا پرداخت‌های نقدی به دلار «می‌خرد».
یک روز پس از اعزام واحدهای سودانی به یمن، وزیر اقتصاد این کشور اعلام کرد که ریاض یک میلیارد دلار آمریکایی به حساب سودان در بانک مرکزی در خارطوم واریز کرده است. این «کمک مالی»، برای رژیم سودان که با پیامدهای منفی اعمال تحریم‌های کشورهای غربی روبه رو است، اهمیت بسیار دارد. گفته می‌شود که قطر نیز خواهان مبلغ مشابهی برای خدمات نظامی خود به ائتلاف عربی شده است! سودان پیش از این ضمن رد دریافت پول مدعی شده بود، برای بازگرداندن امنیت به یمن به این کشور نیرو اعزام کرده است!
به نوشته اشپیگل ارتش سودان سال‌ها «درغارت، قلع و قمع، نسل‌کشی و تجاوز جنسی در دارفور در غرب سودان شرکت داشته‌ است و اعزام واحدهای آن به عنوان «ارتش صلح» با هدف پایان دادن به جنگ داخلی یمن، با موازین بین‌المللی مغایرت دارد.» گفته می‌شود عربستان به «عمر البشیر» وعده داده در صورت مشارکت در جنگ یمن علاوه بر پول،  در مورد پیگرد حقوقی وی نیز  واسطه می‌شود.  خبر دیگر اینکه، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ولیعهد ابوظبی درباره توقف جنگ در یمن و پایان دادن به بحران سوریه توافق کرد.