kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

نرخ رشد اقتصادی اروپا به صفر نزدیک شد

نرخ رشد اقتصادی 19 کشور منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به 3/0 درصد کاهش یافت.

نرخ رشد اقتصادی 19 کشور منطقه یورو بین ماه‌های جولای و سپتامبر نسبت به 3 ماه دوم سال جاری میلادی که 6/1 درصد بود، به 3/0 درصد کاهش یافت. این در حالی است که پیش ازاین، رشد حداقل 4/0 درصدی برای آن پیش‌بینی شده بود.
بر طبق این گزارش که مهر به نقل از آسوشیتدپرس آورده، بانک مرکزی اروپا برای اعمال سیاست‌های بیشتر محرک پولی تحت فشار قرار گرفته است.
اقتصاد منطقه یورو از 2 سال پیش در حالت رکود قرار گرفته است و علیرغم شرایط مساعد اقتصاد جهانی از قبیل کاهش بهای جهانی انرژی و تورم ضعیف، همچنان اقتصاد قاره سبز بهبود نیافته است.
با توجه به اینکه اقتصاد منطقه اروپا در حالت رکودی بوده، تلاش مسئولان و دولتمردان ما برای ارتباط با این کشورها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر این کشورها توانایی نجات اقتصاد ما را داشتند، مسلما ابتدا خودشان را از وضعیت فعلی که در آن قرار دارند نجات می‌دادند.
ضمن اینکه تمایل آنها به ارتباط با ایران با توجه به شرایط رکودی که درگیر آن هستند را می‌توان بر بدست آوردن بازار 80 میلیون نفری ایران تفسیر کرد که مسلما به بهبود وضعیت رکودی آنها کمک می‌کند.
وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو حاوی این پیام برای دولتمردان است که راه حل امروزی اصلاح اقتصاد ایران نه در دل بستگی به غرب و نگاه صددرصدی به بیرون است، بلکه راهکار آن اقتصادی مقاومتی و نگاه به درون می‌باشد، چنان‌که رهبر انقلاب نیز در آخرین دیدار خود با وجود تاکیداتی که بر اقتصاد مقاومتی داشتند از عدم تحرک حقیقی دولت در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی در این 2 سال خبر دادند.
لذا مناسب است دولت محترم با یک نگاه واقع بینانه به واقعیت‌های اقتصادی کشورهای  اروپایی و راهکارهای موجود برای ساماندهی اقتصاد ایران، تصمیم صحیح و منطقی در این خصوص اتخاذ کند.