kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
کیهان بررسی می‌کند

پروژه نفوذ در مدیریت سایبری رد پای سرشاخه

اشاره:
دستگیری‌های اخیر نهادهای امنیتی کشورمان در راستای مبارزه با پروژه نفوذ آمریکا در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی نظام هر چند تلاش شد از جانب لابی رسانه‌های خارجی با انواع برچسب‌ها تقلیل یابد اما حقیقت این است که پروژه مذکور به دلایل مختلف از توان تضمین آینده حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و حفظ مولفه‌های ملی کشورمان برخوردار است.
کنکاش در زوایای مختلف شبکه واحد عناصر نفوذی رخنه کرده در بخش‌های متنوعی همچون رسانه‌ها، حوزه مدیریت سایبر و چرخه اشتغال حکایت از آن دارد که آمریکا برنامه وسیعی برای دوره پسابرجام ایران در نظر گرفته است.
بزرگی این پروژه به حدی است که تکمیل عملیات اجرایی آن در ایران حتی در بعد فراملی نیز تاثیرگذار بوده و به قول خود غربی‌ها، کلید تغییرات آینده خاورمیانه به نفع آمریکا و حامیان آن است.
به همین جهت است که شرح و بسط ظریف و دقیق وظایف ساختاری و عملیاتی هر یک از عناصر نفوذی به دام افتاده، در بازسازی سازمانی نظام در دوره اقتدار و تثبیت قدرت فرامنطقه‌ای خود می‌تواند بسیار مهم ارزیابی شود. پس مهم است که بدانیم دقیقا نزار ذکا، افسر ارشد عملیاتی آژانس توسعه فراملی آمریکا در ایران به دنبال چه بود و چرا اوباما در نطق ماه گذشته خود می‌گوید:«مرگ بر آمریکا برای مردم ایران شغل ایجاد نمی‌کند(!)»
همگی می‌دانیم که روزنه‌های نفوذ در مسیر نیازهای طبیعی جامعه از سوی قدرت خارجی گشوده می‌شود. با این احتساب خبردهی رئیس‌جمهور آمریکا از سرمایه‌گذاری بر چرخه اشتغال جامعه جوان و جویای کار ایرانی در کنار هجوم عوامل شناخته شده‌ای همچون نزار ذکا و مدیران ارشد گوگل و سایر غول‌های فناوری اطلاعات در کنار مدیران میدانی حوزه شبکه‌سازی اجتماعی همچون سیامک نمازی، به ایران می‌تواند در قالب یک نقشه بزرگ تحلیل گردد. هدف کیهان از سلسله گزارش‌های پیش رو، رمزگشایی از چنین پازل یکپارچه‌ای است که در نگاه اول ممکن است قطعات نفوذی به دام افتاده آن به نظر بدون ارتباط ارزیابی شوند هر چند برخی شاه ماهی‌ها را پیش از این افشا کرده بودیم.  با ما همراه باشید!
ذکا و تحولات خاورمیانه
بازداشت «نزار ذکا» تبعه لبنانی ساکن آمریکا در ایران پس از چند هفته سکوت رسانه‌ها و سیاستمداران خارجی سرانجام آشکار شد.
پیش از این در کیهان آورده بودیم که مجموعه‌ای از کلان سرمایه‌داران عرب- آمریکایی منطقه از جمله ولید بن طلال سعودی، زاهی خوری و نزار ذکا لبنانی، از مدیران حامی همایش استعدادیابی کارآفرینی مبتنی بر وب، در ایران هستند و سرشاخه‌های داخلی در قالب «رهبران  جوان جهانی» یا «YGL»، نخبگان این عرصه را ذیل عنوان برگزیدگان «کنفرانس داخلی پل»، به خرج اسپانسرهای مذکور، برای هماهنگی بیشتر در حوزه «شبکه‌سازی اجتماعی» راهی کنفرانس «آی بریج» آمریکا و آلمان کرده‌اند. در این میان نام حمید بیگلری، کامران الهیان، پری نمازی و علی زواشکیانی به عنوان مدیران ملی- منطقه‌ای آی بریج را نیز فاش نمودیم که منجر به قول تعطیلی کنفرانس آتی بریج شد. اما این همه ماجرا نیست!
آنچه تاکنون مراکز امنیتی درخصوص اهمیت «نزار ذکا»، مهره منطقه‌ای آمریکا مطرح کرده‌اند بسیار اندک است و برای بسیاری هنوز دقیقا مشخص نیست رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب به چه علت در همایش «نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به دعوت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری شرکت کرده بود و به چه دلیل بلافاصله پس از آن توسط دستگاه‌های امنیتی کشورمان دستگیر شد؟!
نزار ذکا دقیقا کیست؟
ذکا، مدیر منطقه‌ای «آژانس توسعه فراملی آمریکا» در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقاست. همکاری وی با وزارت خارجه آمریکا از ابتدای سال 2005 به صورت رسمی آغاز شد؛ دقیقا زمانی که USAID تصمیم گرفت طرح «شبکه‌سازی اقتصادی- اجتماعی» را به عنوان «کلید تغییرات سیاسی» در خاورمیانه اجرایی کند. پایلوت یا طرح اولیه این پروژه مهم، بر اساس سند «AFP-G-00-05-00012-00» آژانس و سند          « E/ESCWA/ICTD/2005/2» سازمان ملل، در کشورهای مونته نگرو، گرجستان و لبنان از سال 2006 اجرایی شد.
در مطالعات اولیه در سال 2005، «نزار ذکا» مدیر جوان برگزیده شبکه جهانی «YGL» و رئیس وقت «انجمن حرفه‌ای کامپیوتر لبنان» به همراه مدیران 3 سازمان مردم نهاد لبنانی دیگر، به عنوان مجری پروژه آژانس توسعه فراملی آمریکا انتخاب شدند. طرح به این شکل بود که در ذیل فعالیت برای ایجاد شبکه کارآفرینی مبتنی بر فن‌آوری در لبنان، اصول اجتماعی شهروندی سایبری در این کشور نیز از جانب اقلیت مذکور به عنوان مسیری طولانی اما نتیجه بخش برای دستیابی به تغییرات گسترده سیاسی، تبیین و نهادینه می شد.
 هزینه طرح مذکور بنا به مستندات منتشر شده توسط USAID، توسط وزارت خارجه آمریکا، ولید بن طلال سعودی و سفارتخانه‌های خارجی بیروت از جمله هلند و انگلیس و آلمان تامین می شد.
در سند آژانس دقیقا از عبارت «سازمان نفوذ» در توصیف پروژه مذکور استفاده شده و بر ارتباط‌گیری همزمان با ساختار اجتماعی غیردولتی و مدیران دولتی به منظور کنترل و حفظ توازن درون حاکمیتی تاکید شده است.  همچنین از سرمایه‌گذاری بر «جنسیت» به عنوان یکی از عوامل سرعت‌دهنده به تغییرات دموکراتیک و بنیادین نام برده شده است که نیازمند ظرفیت‌سازی دولتی و مهارت سازمانی در شبکه‌سازی است.
با این احتساب حضور نزار ذکا در همایش مرتبط «اشتغال زنان» در شرایطی که بنا بر مستندات پیشین ارائه شده در کیهان، آژانس توسعه فراملی آمریکا و انگلیس و دولت‌های آلمان و هلند رسما بر پروژه «توانمندسازی اقتصادی» زنان مسلمان ایرانی و سایر جوامع زنانه خاورمیانه با هدف «غربی‌سازی خانواده ایرانی» و ایجاد شکاف میان «حاکمیت و ملت» سوار هستند، کاملا قابل توجیه خواهد بود.
ذکا چگونه به ایران نفوذ کرد؟
پس از موفقیت نسبی طرح اولیه در گرجستان و لبنان و مونته نگرو، ذکا به عنوان مدیر شناخته شده جریان «کارآفرینی اقتصادی» و «شبکه‌سازی اجتماعی» در خاورمیانه، مامور به ارتباط‌گیری با وزارت ارتباطات کشورمان شد. وی از طریق «ن.ج»، مدیر ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران، به تهران راه یافت و نمونه ایرانی تشکیلات «اجمع» لبنان به عنوان بزرگ‌ترین حامی منطقه‌ای حاکمیت آمریکا بر اینترنت تحت عنوان «اینترنت آزاد» را ذیل «ساختار راهبری اینترنت پارسی‌زبانان» –IGF- راه‌اندازی کرد. ذکا پیش از این در مجموعه کنفرانس‌های «آینده راهبری اینترنت» در تونس و غیره با معاون مشارکتی خاتمی در تکفا، آشنا شده بود.
IGF مجری سیاست‌های جهانی به ثبت رسیده در اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي –WSIS- است. در این اجلاس که به «باشگاه بازنده‌های مدیریت جهانی اینترنت» مشهور است، مستعمره‌های مجازی آمریکا در حوزه سایبر، رسما خود را مقید به آرمان آمریکایی «اینترنت آزاد» معرفی می‌کنند. هر چند احتمالا به جز «ن.ج» و نزار ذکا و برخی مدیران عالی‌رتبه دیگر، هیچ یک از شرکای داخلی از برنامه آینده این تشکیلات نوپدید مطلع نبوده‌اند. در بخش وظایف IGF ذکر شده : «ارزیابی و پیشبرد مستمر اصول WSIS در فرآیند راهبری اینترنت! و در بخش توضیحات آمده است: «در حقیقت شکل‌گیری PersianIGF پاسخی به نیاز نادیده گرفته شده ذی‌نفعان اینترنتی فارسی‌زبانان برای دسترسی بهتر به منابع اطلاعاتی مربوط و متعاقب آن نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه مباحثاتی است که در سطح جهانی در زمینه «آینده حاکمیت اینترنت» در جریان است و به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود.»
 اهمیت آرمان مذکور زمانی مشخص می‌شود که بدانیم هدف آمریکا از ایجاد دنیای جدید سایبری، تعویض زمین بازی ابرقدرتی در دوره افول قدرت بود. به این ترتیب تلاش کشورهایی همچون چین، روسیه، آلمان، ایران و کوبا برای ایجاد زیرساخت‌های ملی و دستیابی به سهم خود از مدیریت و حاکمیت اینترنت جهانی خطرناک‌ترین پروژه تهدیدکننده تمامیت مجازی آمریکا در فضای سایبر است.
اینجاست که شبکه‌سازی نزار ذکا به عنوان چهره‌ای که آشکارا خود را افسری آمریکایی و مقید به آرمان‌های سایبری این کشور همراه با تلاش ده ساله برای ریل گذاری تغییرات سیاسی و اجتماعی در منطقه غرب آسیا به منظور تامین اهداف ایالات متحده می داند، با همکاری برخی مدیران مشهور حوزه ارتباطات کشور، مشکوک می‌نماید.
هیفوس و نزار ذکا
در همین زمان بود که شاخه هلندی هیفوس به عنوان مدیر ایجاد تغییرات سیاسی در جامعه ایران و رابط مدیران شبکه سازی اجتماعی در فتنه 88، با اطلاع از تغییر بازی از فضای «تغییرات مستقیم اجتماعی« به» حوزه اقتصاد»، با همکاری نزار ذکا و گروه آمریکایی اجمع، وابسته به آژانس توسعه ملی آمریکا، گروه «اصل 19» را به  راه انداخت. گروه مذکور از سال 2010 فعالیت رسمی خود را با شعار «اینترنت آزاد» به مدیریت علی بانگی، عامل نزدیک به نزار ذکا با ایجاد فیلترشکن‌های فری گیت، تور، سایفون، هفت خوان، تانل بر، لنترن و هاتسپات شیلد آغاز کرد. مدیر اصل 19، رسما در گفت‌وگو با سایت ضدانقلاب خودنویس، شورای عالی فضای مجازی و دولت ایران را دشمن خطاب کرد که امنیت کاربران اینترنت در ایران را مختل کرده است! این در حالی است که بزرگ‌ترین پروژه‌های «کنترل اینترنتی شهروندان» در کشورهای مختلف جهانی تحت کنترل و مدیریت دولت آمریکا است و به همین دلیل ابرقدرت‌های جهانی، زیرساخت‌های اطلاعاتی جامعه خود را با هدف حفاظت از کاربران ملی، از فضای سایبری تحت حاکمیت آمریکا جدا کرده اند!
کارشکنی اقتصادی به هزینه غول‌ها
از حامیان مهم تشکیلات مشترک ذکا در لبنان و ایران می‌تواند به دولت‌های آمریکا، هلند و کانادا  اشاره کرد. در بخش بین‌المللی نیز غول‌های فناوری اطلاعات همچون گوگل، مایکروسافت، اینتل، خانه آزادی، بنیاد فورد، بنیاد نیوآمریکا، بنیاد برادران راکفلر و غیره از حامیان رسمی طرح «کارآفرینی اقتصادی مبتنی بر فن‌آوری نت» با هدف ایجاد تغییرات سیاسی و حاکمیتی در خاورمیانه به شمار می‌روند. در حقیقت بانیان سرمایه‌داری با توجه به تغییر شرایط اجتماعی خاورمیانه تصمیم گرفته‌اند با استفاده از نیاز جوامع هدف به «اشتغال»، چرخه کارآفرینی ملی را در دست خود گرفته و به واسطه آن با ایجاد شوک به «مولفه‌های اقتصادی معیشت مردم» به ایجاد تغییرات سیاسی در جوامع هدف بپردازند.
اصل 19 پیش از این نیز طرح «روحانی سنج» را با هدف دغدغه‌سازی برای دولت یازدهم در حوزه‌‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی موردپسند آمریکا و اروپا، همراه با پایش عملکرد رئیس‌جمهور کشورمان  در زمینه وعده‌های انتخاباتی به راه انداخته بود.
اصل 19 با همکاری مدیران وزارت خارجه آمریکا از جمله آلن ایر، اسکات کارپنتر، رویا سلیمانیان و اریک اشمیت از گوگل، احمد شهید و برخی مدیران اندیشکده‌های ضدامنیتی همچون نایاک و وودرو ویلسون «گفت‌وگوهای سایبری ایران» را با محوریت نقش «استارتاپ ویکند گوگل» در ایجاد تغییرات سیاسی ماندگار در ایران، برگزار کرده بود.
همایش دولتی با مشارکت
آژانس توسعه آمریکا؟!
میزان ارتباط ساختاری «ن.ج» مدیر ارشد وزارت ارتباطات با «نزار ذکا» در اجرای پروژه‌های وزارت خارجه آمریکا در حوزه اینترنت در ایران به حدی زیاد است که وی پیش از این «همایش هفته ارتباطات پارسی زبانان» را با همکاری «اجمع آمریکا» برگزار کرد! به این ترتیب اعراب به رهبری کشوری همچون لبنان که در حوزه راهبری اینترنت جهانی «مستعمره مجازی» تمام عیار آمریکا محسوب می‌شود در سطوح عالی مدیریتی وزارت ارتباطات ایران نفوذ یافته و برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا را با همکاری داخلی‌ها پیش می‌برد!
قابل ذکر است که اولین دوره «استارت آپ ایرانی» با عنوان «چالش نوآورانه» ذیل همایش مشترک اجمع و سازمان فن‌آوری اطلاعات با مدیریت مستقیم دستیار نزار ذکا، در ایران برگزار شد و پس از آن بود که گوگل و مایکروسافت و کوکاکولا رسما به ساختارسازی و در دست گرفتن شبکه اشتغال در ایران با چراغ سبز مدیران ایرانی اقدام کردند.
میزبانان داخلی شبکه نفوذ!
گفتنی است «ن.ج» به حکم وزیر ارتباطات مدیریت راه‌اندازی و مطالعات و اجرای طرح مهم «شبکه ملی اطلاعات» را برعهده دارد که بنابر اعلام رسمی وزیر ارتباطات طرح مذکور را تا اینجای کار پس از چند سال کارشکنی در وظایف شورای عالی فضای مجازی به 12 شرکت مشاور خارجی واگذار کرده است! همچنین وی تاکنون موفق شده است با نفوذ در ارکان وزارت ارتباطات، علاوه بر متوقف کردن هر گونه تلاش حاکمیتی برای تامین زیرساخت‌های بومی، دولت را مجاب به نقش‌آفرینی در باشگاه بازنده‌های سایبری «WSIS» و اجرای فرامین بین‌المللی به جای تلاش برای طلب کردن سهم ایران از حاکمیت اینترنت نماید. نیروهای مورد وثوق «ن.ج»، مدیر حزب منحله مشارکت، هم اکنون برخی از پست‌های کلیدی مرکز ملی فضای مجازی را پس از تغییر دبیر شورا از آن خود کرده‌اند و مهم‌ترین طرح ملی اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی هم اکنون در اختیار مدیران غول‌های فناوری ارتباطات خارجی قرار گرفته است.
نکته جالب توجه اینجاست که بنا بر گزارش رسمی منتشر شده در سایت فارسی تشکیلات ذکا- اجمع- و اصل 19، به نام «Igmena»، بنا است تهران میزبان همایشی «MENOG» در آذرماه امسال با موضوع «راهبری و بهره‌برداری از شبکه اینترنت در خاورمیانه» با مدیریت مشترک سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران و تشکیلات نزار ذکا در آذر 94 باشد!
اوباما برای ایران کارآفرینی می کند!
اهمیت این شبکه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم اوباما چند هفته قبل‌تر در سخنرانی خطاب به ملت ایران گفت: «مرگ بر آمریکا برای ایرانیان شغل ایجاد نمی‌کند(!)»
پس بنا بر مستندات ارائه شده تیتر نشریه تایم با عنوان «تغییرات ایران در 2025» ذیل عکس یک بانوی ایرانی، با توجه به فعالیت جدی و شدید شبکه «مدیریت حلقه اشتغال» در ایران و به دنبال آن ایجاد تغییرات سیاسی و اجتماعی پیرامونی به واسطه برقراری ارتباط سازمانی رسمی با ملت و مدیران ایرانی قابل تعبیر خواهد بود.
به این ترتیب انتظار می‌رود، نهادهای اطلاعاتی کشور، پس از دستگیری مهره عملیاتی وزارت خارجه آمریکا در پروژه فتح سایبری ایران، مدیران نفوذی داخلی را از قلم نیانداخته و شبکه کارآفرینی اقتصادی با هدف ایجاد تغییرات سیاسی- اجتماعی در ایران را از ید اختیار عوامل شیطان بزرگ خارج سازند.