kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
با استناد به بیانات رهبر انقلاب

گاردین: مرگ بر آمریکا در ایران ماندگار است

بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان درباره مبارزه با استکبار به عنوان یک حرکت منطقی و دارای پشتوانه علمی و تاکید معظم له برضرورت دوری از ساده انگاری و غفلت از دشمنی آمریکا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

در پی بیانات روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آمریکا و نگاه جمهوری اسلامی به موضوع استکبارستیزی و رابطه با آمریکا، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای به همه کسانی که طرفدار رابطه‌ای بهتر با آمریکا هستند، یادآور شد: «بعضی‌ها باید این را درک کنند که دوستی ورابطه با آمریکا به دشمنی‌ها و توطئه‌های آمریکا پایان نخواهد داد.»
در ادامه گزارش آمده است: رهبر عالی ایران در آستانه سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران که اولین سالگرد پس از امضای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ محسوب می‌شود، به ایرانی‌ها هشدار داد که به آمریکا تکیه نکنند.
المانیتور افزود: در چنین شرایطی حتی مقام‌های دولت ایران نیز می‌گویند که اقدامات آمریکا در ایران نباید به دست فراموشی سپرده شود.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی نوشت: آیت‌الله خامنه ای، رهبر ایران در سخنان خود بین مردم آمریکا و دولت این کشور فرق گذاشته و تاکید کرده است: بدیهی است که این شعار به معنای مرگ بر ملت آمریکا نیست بلکه به معنای مرگ بر سیاست‌های آمریکا و استکبار است.
در ادامه گزارش آمده است: از اجتماعات مدارس گرفته تا نمازهای جمعه و بیلبوردهای موجود در سطح شهرها؛ یک شعار همچنان در همه جای ایران حضور دارد: «مرگ بر آمریکا».
به گزارش جام نیوز،گاردین تاکید کرد: رهبر عالی ایران روشن ساخت که این شعار به این زودی‌ها از واژگان سیاسی جمهوری اسلامی حذف نخواهد شد.
در همین حال، پایگاه خبری شبکه ان بی‌سی نیوز آمریکا در گزارشی نوشت: کسانیکه در ایران فریاد «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند، منظوری که شما ممکن است در ذهن بیاورید را ندارند [و علیه ملت آمریکا شعار نمی‌دهند[.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رهبر عالی ایران در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان این کشور تاکید کرد: نکته‌ اساسی در فهم و تحلیل اوضاع کنونی و ترسیم حرکت آینده کشور، درک این واقعیت است که مبارزه جمهوری اسلامی و مردم ایران با استکبار برخلاف حرفهای برخی‌ها، حرکتی غیرمنطقی و احساساتی نیست بلکه مقابله‌ای برخاسته از عقل و تجربه و برخوردار از پشتوانه علمی است.
پایگاه خبری آمریکایی «ورلد نت دیلی» نیز در این باره نوشت: رهبر عالی ایران روز سه شنبه در پیامی تاکید کردند شعار مرگ بر آمریکا که در سراسر خاورمیانه شنیده می‌شود، به آن تیرگی و بدی که به نظر می‌رسد نیست و در واقع به معنای مرگ بر سیاست آمریکاست.
فاکس نیوز نیز در گزارش تاکید کرد: در نخستین ۱۳ آبان پس از توافق هسته ای، بحث شعار «مرگ بر آمریکا» در فضای سیاسی ایران جنجالی شده و روز یکشنبه نیز ۱۹۲ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کردند که این شعار نماد جمهوری اسلامی ایران است و کنار گذاشته نخواهد شد.
همچنین رادیو فرانسه در گزارشی اعلام کرد: رهبر جمهوری اسلامی ایران دشمنی ایران و آمریکا را دارای پشتوانه علمی دانست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در کنفرانس خبری از پاسخ به سوالی درباره تفسیر شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی رهبر معظم انقلاب خودداری کرد.
«الیزابت ترودو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که درباره سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان سوال کرد و «واکنش خاص» وزارت خارجه آمریکا را جویا شد، گفت: نه ما قصد نداریم به همه اظهارنظرات رهبر ایران واکنش نشان دهیم.
گزارش نیویورک تایمز از افزایش احساسات ضد آمریکایی
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: کسانی که گمان می‌کردند با حصول توافق هسته ای، فصل جدیدی در روابط ایران و آمریکا گشوده می‌شود در اشتباه بودند.
در ادامه گزارش آمده است: فضای سیاسی ایران در هفته‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که از افزایش احساسات ضد آمریکایی حکایت دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نیویورک تایمز تاکید کرد: رهبر ایران اظهارداشت که «مرگ بر آمریکا شعاری جاودانه است» علاوه براین، بیلبوردهایی در سطح تهران دیده می‌شود که گویای به سخره گرفتن نمادهای حماسه ساز آمریکایی است.
تصویر «نبرد ایووجیما» به گونه‌ای تحقیر آمیز بر روی بیلبوردی قرار گرفته است. در این تصویر، تفنگداران آمریکایی در حال قرار دادن پرچم آمریکا بر روی اجساد مردم هستند.
علاوه بر این، رستوران «کی‌اف سی» در ایران ـ که خود را نماینده رسمی و انحصاری رستوران‌های زنجیره ایِ کی اف سیِ آمریکا می‌داند ـ  پس از دو روز فعالیت بسته شد.
از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران در 14 ژوئیه 2015 (23 تیر 94)، علی رغم حمایت رهبر ایران از آن، وی بارها اعلام کرد پذیرش برجام به معنای برقراری روابط حسنه با آمریکا نیست.
تشدید اقدامات ضدآمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که ایران خود را برای انتخابات پارلمانی فوریه (31 روز منتهی به 13 اسفند) آماده می‌کند. می‌توان گفت در دوران پسا برجام، شاهد تغییرات ویژه‌ای نخواهیم بود.