kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳
در اجرای فاز دوم هدفمندی

نیازمندان با تشخیص دولت یارانه می‌گیرند

براساس مصوبه مجلس از ابتدای سال 93 یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به‌تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌شود.

براساس مصوبه مجلس از ابتدای سال 93 یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به‌تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوشنبه پارلمان، لایحه بودجه سال 93 کل کشور را اعاده شده از شورای نگهبان بررسی کردند.
یادآور می شود؛ کمیسیون تلفیق برای رفع ایراد شورای نگهبان در جلسه عصر یکشنبه خود تبصره ای را جایگزین تبصره مصوب مجلس کرد که بر اساس آن دولت در سال 93 می تواند درآمد 59 هزار میلیاردی از محل هدفمندی یارانه ها داشته باشد.
بنابراین بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص هدفمندی یارانه ها در دستور کار مجلس شورای اسلامی گرفت.
افزایش 71 در صدی قیمت حامل های انرژی؟
در همین رابطه، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری با بیان اینکه با تصویب این تبصره قیمت حامل های انرژی 71 درصد افزایش خواهد یافت گفت: بر اساس آیین نامه مجلس مصوبات جلسه علنی قابل تغییر نیست و فقط باید موارد مورد اعتراض شورای نگهبان در طرح ها و لوایح بررسی شود.
در ادامه محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در موافقت با پیشنهاد کمیسیون تلفیق در تبصره 21 گفت: بر اساس وضع موجود دولت برای تامین منابع هدفمندی نیازمند برداشت 11 هزار و 200 میلیارد تومان از خزانه و عدم توجه به تولید و بهداشت است. آیا این وضع باید یک سال دیگر ادامه یابد یا نسبت به اصلاح آن اقدامی شجاعانه انجام دهیم؟
نوبخت تاکید کرد: در حال تصمیم گیری برای اقدامات اقتصادی در سال 93 هستیم. باید مشخص شود که آیا همین وضعیت موجود که افراد پر مصرف از یارانه استفاده بیشتری می کنند و به بهداشت و درمان و تولید توجهی نیست ادامه یابد یا وضعیت اصلاح شود.
وی با بیان اینکه در حد وضع موجود به خانوارها یارانه نقدی پرداخت می کنیم اظهار داشت: 10 درصد از منابع هدفمندی به بهداشت و درمان و 10 هزار میلیارد از این منابع به بخش تولید اختصاص خواهند یافت.
همچنین  غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس  در این خصوص گفت: اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اقدامی شجاعانه بود و اگر مجلس هفتم و هشتم این شجاعت را نداشتند این قانون در حال حاضر اجرا نشده بود، طی دو دهه گذشته مجالس و دولت ها شجاعت اجرای این قانون را نداشتند.
وی از نمایندگان استدعا کرد برای اجرای فاز دوم هدفمندی گام دیگری بردارند زیرا توقف اجرای این قانون به زیان دولت است.
در ادامه این جلسه وکلای ملت با 118 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تبصره 21 لایحه مذکور که مربوط به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، رأی مثبت دادند.
متن تبصره 21 بدین شرح است:
در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب 15/10/1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1393 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور و منابع یارانه‌ای آن را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی و خدمات بیمه‌ای بین خانوارهای هدف و نیازمند توزیع و با اولویت بخش تولید به شرح زیر اجرا نماید:
الف- درآمد حاصل از اجرای قانون مذکور در سال 1393 تا مبلغ 480 هزار میلیارد ریال از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد یک و سه همان قانون تعیین می‌گردد.
ب- منابع مندرج در بند الف و منابع مربوط به یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون به شرح زیر هزینه می‌گردد.
1- مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال در اجرای ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با اولویت کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی
2- مبلغ 48 هزار میلیارد ریال به منظور تقویت نظام سلامت
3- مبلغ 425 هزار میلیارد ریال به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها
4-مبلغ 20 هزار میلیارد ریال به بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار موضوع ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مورد پوشش‌های بیمه‌ای و حمایت‌های اجتماعی اختصاص می یابد.
ج- جابجایی تا 10 درصد در موارد فوق مجاز است
د- صد در صد منابع حاصل از افزایش قیمت برق به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و بر اساس مفاد ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت برق اختصاص می‌یابد.
ه- در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر و یا آلوده به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، عوارض خاصی به منظور مقابله با آلودگی محیط زیست و کمک به توسعه حمل و نقل عمومی توسط هیأت وزیران وضع و درآمد حاصله به ردیف درآمدی 160149 جدول شماره 5 این قانون واریز می شود. صد در صد مبالغ وصولی تا سقف 11 هزار میلیارد ریال از محل ردیف 530000-139 جدول شماره 9 این قانون به نسبت به وصولی هر یک از شهرهای موصوف در اختیار همان شهر قرار می‌گیرد.
و- یارانه نقدی صرفا سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌گردد (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه نمایند. چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان 3 برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.
آئین‌نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
بیانیه تشکر نمایندگان از ملت ایران
نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای از حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن امسال تشکر کردند. در بخشی از این بیانیه ای آمده است؛ ما نمایندگان مجلس با سپاسگزاری مجدد از شما ملت، خود را به خدمتگذاری شما نیز موظف و مصمم می‌دانیم و از شورای هماهنگی مراسم که امسال با مدیریت بهتر و بیشتر و برگزاری انواع برنامه‌های ملی و استانی موجبات حضور ملت را در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه فراهم ساخته‌اند و سایر عوامل و مسئولان خدمتگزار که در این راهپیمایی تلاش کرده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنیم.
استیضاح وزیر راه کلید خورد
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد ماده 89 قانون اساسی و ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس خواستار استیضاح وزیر راه و شهرسازی شدند؛  در همین رابطه، 15 نفر از نمایندگان مجلس، استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل عدم اجرای پروژه راه آهن مشهد - گرگان علی رغم تصویب بودجه 960 میلیون یوریی را به هیئت رئیسه تقدیم کردند.
محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه دوشنبه با بیان اینکه جلسه بعدی مجلس روز چهارشنبه سی‌ام بهمن برگزار می‌شود، گفت: چهارشنبه ساعت 8:00 صبح جلسه رسمی داریم و ادامه دستور هفتگی قبل از رسیدگی به بودجه را بررسی می کنیم.
وی در پایان از نمایندگان دعوت کرد تا روز سه‌شنبه در اجلاس بین‌المجالس اسلامی حضور یابند.