kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
روحانی در جمع سفرا و نمایندگان سیاسی ایران در خارج از کشور:

عقب‌نشینی از اصول راهی در دستگاه دیپلماسی ندارد

رئیس‌جمهور کشورمان در همایش سفرا و روسای دفاتر و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تاکید کرد: عقب نشینی از اصول، راهی در دستگاه دیپلماسی ندارد.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری‌، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز  گذشته در همایش سفرا و روسای دفاتر و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور  با اشاره به اینکه «عقب نشینی از اصول، راهی در دستگاه دیپلماسی ندارد»، گفت: احترام جهان به دیپلماتهای ما، احترام به عظمت ملت ایران است و امروز وزارت خارجه در قلوب ملت ما جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی با اشاره به اینکه قدرت سیاسی در تعامل سازنده با جهان خود را به رخ جهانیان می‌کشد، افزود: تنها تعامل برد – برد به نتیجه می‌رسد، اما باید در این تعامل مراقب چارچوب‌ها و اصول خود باشیم و نباید از اصول و هویت دینی، ملی و عزت خود کوتاه بیاییم.
رئیس‌جمهور  با تأکید بر اینکه «برجام پیروزی عظیم سیاسی ملت ایران است»، ابراز داشت: با شکرگذاری این پیروزی است که نعمت خدا افزون می‌شود. این دستاورد نه متعلق به دولت یازدهم یا وزارت امور خارجه بلکه متعلق به ملت بزرگ و شایسته ایران اسلامی است.
وی سعادت همه انسان‌ها را آرمان جمهوری اسلامی ایران دانست و  گفت: بر این اساس و بر طبق نص قانون اساسی انقلابی بودن یعنی خواستن سعادت برای همه مردم جهان که البته مسلمانان به عنوان خانواده بزرگ اسلامی و همسایگان ما در این بین جایگاه ویژه‌ای دارند.
رئیس‌جمهور  با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با اجرای برجام در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد تحولی ایجاد شده و مردم از ثمرات آن بیشتر بهره‌مند شوند، ابراز داشت: ما مطابق با چارچوب‌های موجود و بویژه ملاحظات مقام معظم رهبری اجرای برجام را به پیش می‌بریم و تلاش ما برای آغاز مراحل اجرایی نیز ناشی از آن است که هزینه کمتری از جیب مردم در اثر تداوم تحریم‌ها صرف شود.
روحانی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: تجربه برجام و رویکرد برد – برد که در آن طرف‌های مذاکره بتوانند احساس توفیق در مذاکرات کنند، یک الگو برای حل مشکلات در جهان است.
رئیس‌جمهور  اظهارداشت: در نتیجه برجام نه تنها حقوق هسته‌ای خود را حفظ کرده‌ایم بلکه با تأیید آن از جانب شورای امنیت سازمان ملل توانسته‌ایم این حقوق را ارتقا بخشیم.
روحانی تصریح کرد: همه این دستاوردها کاملاً عزتمندانه به دست آمده و تیم هسته‌ای ما همواره سربلند و قاطع و البته با اتکا بر مبانی حقوقی و منطقی، حقوق ملت را پیگیری و استیفا کرده‌اند و این نکته‌ای است که طرف‌های مذاکره‌کننده و حتی دشمنان ما به آن معترفند.
وی با تاکید بر اینکه «برای ما مهم است که از ریخته شدن خون حتی یک بی‌گناه  در منطقه پیشگیری کنیم»،  اظهارداشت: قبلا هم اعلام کرده‌ایم حاضریم مذاکره کنیم منوط به آن که نتیجه این مذاکرات برقراری ثبات و امنیت در کشورهای منطقه باشد.
رئیس‌جمهور  تصریح کرد: ما در قبال ریختن خون و آواره شدن برادران مسلمانمان مسئولیم و نباید اجازه دهیم حتی خون یک بی‌گناه به زمین ریخته شود.
روحانی در ادامه با تحلیل شرایط منطقه‌ای، خاطرنشان ساخت:‌ جوانان کم تجربه در یکی از کشورهای منطقه، با درشت گویی در برابر بزرگان به جایی نخواهند رسید.
رئیس‌جمهور  با بیان اینکه شک نداریم مسایل سوریه، یمن و بحرین راه‌حل سیاسی دارد و رسیدن به این راه‌حل تنها با تعامل سازنده امکان‌پذیر است، با اشاره به روند تحولات در یمن گفت: اگر نگاه عربستان در مسایل کلی منطقه به واقعیت‌ها نزدیک‌ شود و دست از مداخلات بردارند، در شرایط جدید بسیاری از معضلات از جمله در روابط را می‌توان حل و فصل کرد و بازگشت ریاض از مسیر غلط، راه را برای همکاری باز خواهد کرد.
روحانی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما امروز نیازمند دیپلماسی علمی، فرهنگی،‌ اقتصادی،‌رسانه‌ای و حتی فضای مجازی هستیم.
رئیس‌جمهور  با بیان اینکه نتیجه مذاکرات هسته ای، رژیم صهیونیستی را به منزوی‌ترین رژیم جهان تبدیل کرد، گفت: امروز دنیا می‌داند که حل بسیاری از مشکلات منطقه منوط به حضور ایران است.