kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۲

فرمانده کل سپاه:علم تجربی سپاه باید به دانش قابل انتقال تبدیل شود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه «پژوهشگران و دانشگاهیان به تقلید از علوم غربی روی آورده‌اند»، گفت: ما در این زمینه به جهاد علمی بزرگی نیاز داریم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه «پژوهشگران و دانشگاهیان به تقلید از علوم غربی روی آورده‌اند»، گفت: ما در این زمینه به جهاد علمی بزرگی نیاز داریم.
سرلشکر محمدعلی جعفری در جشنواره امام علی(ع) اظهار کرد: مسیر عملکرد سپاه براساس آموزه‌های دینی، انقلابی و بومی بوده و با همین نگاه در جنگ تحمیلی، خرمشهر آزاد شد.
وی در ادامه افزود: سپاه در عرصه علوم انسانی انقلاب اسلامی دفاع می‌کند اما باید دقت زیادی در این عرصه داشته باشد. سپاه باید به دنبال ایجاد راه جدیدی برای پیشرفت علمی باشد زیرا رهبری تاکید دارد که ادامه دادن راه دیگران هنر نیست و باید راه جدیدی را برای پیشرفت علمی باز کرد. اگر ما به این جمله ایشان توجه کنیم راه خود را پیدا می‌کنیم.
فرمانده کل سپاه همچنین با تاکید بر اینکه «باید ارتباط ابزار علمی با مبانی دینی و انقلابی ما مشخص شود»، خاطرنشان کرد: عملکرد سپاه تا حدودی در مسیر مبانی دینی و انقلابی بوده است اما سپاه نتوانسته تجربیات خود را به علمی قابل انتقال تبدیل کند. ما باید در این زمینه به فرمایشات رهبری توجه خیلی بیشتری داشته باشیم.
جعفری در ادامه با بیان اینکه «قرار است سپاه از نظر قدرت علمی و توان الگوبخشی یک نمونه باشد»، تصریح کرد: قدرت علمی باید توسط خودمان تعریف شود نه اینکه تعریف دیگران را بپذیریم زیرا این تعریف انحراف ایجاد می‌کند. باید دین، تقوا و عمل انقلابی را در سپاه درک کرد زیرا هرگاه هر کدام از این مؤلفه‌ها سست باشد بنای سپاه استواری و استحکام ندارد. البته عملکرد سپاه صددرصد با این سه مؤلفه تطبیق نداشته اما در این مسیر بوده است. اکنون باید دانش ضمنی به دانش صریح تبدیل شود و دانش تجربی سپاه به دانشی قابل انتقال تبدیل شود.
وی در ادامه افزود: باید باور کنیم که رمز موفقیت نسبی سپاه چه بوده است. اکنون سپاه رسالت سنگینی بر دوش دارد که آن رسالت، عبارت است از انتقال تجربه‌های گذشته به نسل بعد. در علوم انسانی ما باید از تجارب سایرین هم استفاده کنیم اما باید تعریف خودمان را از علوم انسانی ارائه دهیم و دانش تولید شده سپاه باید بر اساس دین،‌ تقوا و عمل انقلابی باشد. البته در استفاده از این دانش ضعف وجود دارد. پس از پایان جنگ ما تجربیات جنگ را کنار گذاشتیم و به سراغ آموزش‌های کلاسیک رفتیم.
فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه «پژوهشگران و دانشگاهیان اکنون به تقلید از علوم غربی روی آورده‌اند،‌» اظهار کرد: حتی گفته می‌شود اگر این تقلید وجود نداشته باشد کار علمی صورت نگرفته است. ما در این زمینه به جهاد علمی بزرگی نیاز داریم و وقتی که این حرف‌ها زده می‌شود متهم به بی‌سوادی یا کم‌سوادی می‌شویم.
جعفری در پایان با بیان اینکه «مبانی علمی غرب اشکال دارد»، افزود: سپاه در مسیر سختی قدم گذاشته است؛ اکنون زیرساخت‌های توسعه علمی فراهم شده و باید در تولید علم به فکر تعمیق کیفیت باشیم.