kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
امیرعبداللهیان:

نشست‌های سوریه بی‌ثمر باشد، ایران شرکت نخواهد کرد

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره حضور ایران در نشست‌های آتی وین درباره سوریه گفت: این امر به روند این گفت‌وگوها بستگی دارد، ایران علی‌القاعده در گفت‌وگویی شرکت می‌کند که نتیجه بخش و کمک‌کننده به حل سیاسی در سوریه باشد.


به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه درباره نشست اخیر وین گفت: این نخستین جلسه در نوع خودش بود که همه کشورهایی که طرف‌های اصلی در زمینه موضوع سوریه هستند، در آن حاضر شدند، چه کشورهایی که نقش سازنده‌ای ایفا می‌کنند، همچون جمهوری اسلامی ایران و چه برخی از کشورهایی که نقش غیرسازنده و منفی دارند.
وی افزود: نفس برگزاری این نشست را مثبت ارزیابی می‌کنیم، اما اختلاف دیدگاه‌ها بسیار زیاد بود، جلسه یک جلسه طولانی و چالشی بود و در نهایت حتی در بیانیه پایانی در مقدمه آن اشاره شد که طرفین حاضر در این نشست دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند، توافق شد که بر سر اصولی اتفاق نظر داشته باشیم و نشست‌های بعدی را با نقش آفرینی سازمان ملل متحد بتوانیم ادامه دهیم.
معاون وزیر خارجه تأکید کرد: در این چارچوب چنانچه بخواهد جلسات ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی ایران از مسیر گفت‌وگو و کمک به تقویت سیاسی و مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد و چنانچه ارزیابی ما از این نشست‌ها ارزیابی مثبتی باشد، در ادامه نسبت به حضور در این نشست‌ها هم همراهی خواهیم داشت.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: اگر نشست‌ها صرفاً نشست‌های نمایشی و اعلام مواضع و نشست‌هایی باشد که حقوق مردم سوریه بخواهد در آن نادیده گرفته شود و واقعیت‌های سوریه مورد توجه قرار نگیرد، طبیعی است که یا باید مسیر این نشست‌ها و گفت‌وگوها اصلاح شود و یا اینکه چنانچه گفت‌وگوها بی‌ثمر باشد، نه جمهوری اسلامی ایران و نه خیلی از کشورهایی که منطقی در آنان حاکم است، از گفت‌وگوی بی‌ثمر استقبال نخواهند کرد.
وی درباره موضع وزیر امور خارجه عربستان درباره بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: در جلسه مشکل اساسی عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی این بود که اولاً از روند دموکراتیک حمایت نمی‌کرد و اصرار داشت این جلسه به جای مردم سوریه در خصوص سرنوشت رئیس جمهور قانونی سوریه یعنی آقای بشار اسد تصمیم بگیرد.
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: وزیر خارجه جمهوری اسلامی صراحتاً با این موضوع در جلسه مخالفت کردند، چالش‌های جدی را بر سر این موضوع داشتیم و در نهایت یک بندی در بیانیه پایانی آورده شد مبنی بر اینکه این مردم سوریه هستند که نسبت به آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.
معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان موضوع بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: برای ما بحث آینده سیاسی سوریه و بحث آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه یک موضوع اساسی و مهم است، در این جلسه هم مجادلات فراوانی بر سر این موضوع شد و در نهایت به صراحت اعلام کردیم و در بیانیه پایانی نیز قید شد، اولاً جدول زمان بندی شده‌ای که برخی از کشورها اصرار داشتند به عنوان روند انتقالی در آن جدول تکلیف زمان خروج آقای بشار اسد را تعیین کنند از دستور کار جلسه کنار گذاشته شد و در بیانیه پایانی اجازه داده نشد چنین جدولی تصویب شود، ثانیاً ما معتقدیم موضوع آقای بشار اسد و آینده سیاسی سوریه صرفاً به مردم سوریه و انتخاب مردم سوریه بازمی‌گردد و هیچ کشوری نه ایران، نه عربستان سعودی، نه آمریکا و نه دیگران حق ندارند که به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.
طرح ایران برای سوریه
همانی است که مقام معظم رهبری فرمودند
محمدرضا رئوف شیبانی با اشاره به طرح ۴ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای سوریه گفت: ما زمینه لازم را برای ورود مردم سوریه و تعیین سرنوشت خودشان از طریق طرحی که پیشنهاد می‌دهیم و نهایتا به انتخابات منجر خواهد شد، مهیا می‌کنیم.
سفیر ایران در سوریه که با برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت‌وگو صحبت می‌کرد با اعلام مطلب بالا و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تحولات سوریه، افزود: ایشان به سه نکته اشاره فرمودند، نکته اول عدم دخالت کشورهای خارجی در تعیین سرنوشت کشورها که تغییر این اصل به عنوان یک بدعت است.  کشورهای مختلف تلاش گسترده‌ای را داشتند که بدون توجه به خواست مردم سوریه در تعیین سرنوشت و خواست مردم این کشور دخالت کنند. فرمایش مقام معظم رهبری بر این اصل واقف است که حق ملت باید به دست خودشان ترسیم شود.
وی ادامه داد: نکته دومی که اشاره کردند ضرورت توقف امداد و کمک رسانی به جریان‌های تروریستی و افراط‌گرا در تحولات سوریه است. اینکه فرمودند مرزهای سوریه و  کشورهایی که به این گروه‌ها کمک می‌کنند، کمک‌های خودشان را متوقف کنند و آتش بس برقرار شود و جنگ متوقف شود این اصل دومی است که همواره جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید داشته است.
وی بحث انتخابات را نکته سوم فرمایشات مقام معظم رهبری بیان داشت و گفت: مقدمه ورود به انتخابات همان دو اصل اساسی است که مقام معظم رهبری در ابتدای عرایضشان فرمودند و آن عدم دخالت کشورهای خارجی در اداره امور داخلی سوریه و همچنین توقف کمک‌رسانی به گروه‌های مسلح تروریستی است.
سفیر ایران در سوریه با اشاره به انتخابات در سوریه، تاکید کرد: وقتی این دو اصل برقرار شد قطعا زمینه لازم برای انجام انتخابات و برگزاری یک انتخابات سالم و انتخاب فردی که خود مردم سوریه در آن اجماع پیدا می‌کنند به عنوان راهگشای اصلی حل بحران سوریه است.
وی با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران گفت: این طرح هم مبتنی بر همین اصول است و ما زمینه لازم را برای ورود مردم سوریه و تعیین سرنوشت خودشان از طریق طرحی که پیشنهاد می‌دهیم و نهایتا به انتخابات منجر خواهد شد، مهیا می‌کنیم.