kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد

سقوط آزاد صادرات ترکیه

مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد میزان صادرات ترکیه در سال گذشته 8/4 درصد کاهش یافت و روند نزولی در ماه اکتبر هم ادامه داشت.


به گزارش فارس به نقل از آناتولی، مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد، میزان صادرات این کشور در ماه اکتبر امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
اتاق ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد با کاهش ارزش یورو در برابر دلار به میزان 17/2 درصد در 10 ماهه سال جاری میلادی ارزش صادرات در این مدت 10/6 میلیارد دلار کاهش یافت.
مجموع صادرات کشور ترکیه ماه گذشته به 12/4 میلیارد دلار رسید که کاهش 1/5 درصدی داشت همچنین میزان صادرات از ژانویه تا اکتبر هم کاهش 8/6 درصد را نسبت به مشابه سال گذشته تجربه کرده است.
مجموع صادرات ترکیه در 12 ماه گذشته رقمی معادل 146میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن که رقم 158/3میلیارد دلار بود که 8/4درصد کاهش داشته است.
اکثر صادرات ترکیه به کشورهای آلمان، انگلیس، عراق، ایتالیا و فرانسه بوده است.
تنش‌های سیاسی ترکیه که از یکسال پیش آغاز شده اقتصاد ترکیه را تضعیف کرده است. لیر، واحد پولی ترکیه، ظرف یک سال و در مقایسه با دلار به شدت ارزش خود را از دست داده است. تورم 7/9 درصد اعلام شده است و نرخ بیکاری از مرز 11/2 درصد گذشته و بر میزان وام‌های مصرفی پرداخت نشده نیز افزوده شده است.