kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

بازگشت سهام مخابرات به دولت منتفی شد

یک نماینده مجلس از منتفی شدن موضوع بازگشت سهام مخابرات به دولت خبر داد.



غلامرضا اسداللهی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین اقدام‌ها در زمینه بازگشت سهام شرکت واگذار شده مخابرات به دولت گفت: با وجود امضای 100 نماینده مجلس برای بازگرداندن سهام کنترلی مخابرات به  دولت، اما به درخواست سهامدار عمده و اینکه منافع سهامداران خرد این شرکت در بازار سرمایه به خطر می‌افتد از ارائه این بحث در مجلس خودداری و موضوع بازگشت آن به دولت منتفی شده است.
نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی در ادامه از برخی مشکلات در فرایند واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی نیز سخن گفت و افزود: متاسفانه در فرآیند واگذاری شرکت‌های اصل چهل و چهار به بخش خصوصی با وجود تاکید رهبری و نیز مفاد قانونی همواره مشکلاتی وجود داشته است.
وی افزود: در برخی از واگذاری‌ها این ادعا وجود دارد که قوانین گاهی به درستی در فرایند قیمت‌گذاری یا تشخیص اهلیت خریدار رعایت نمی‌شود و وجود شبهه و تردید در روند واگذاری منجر به ضربه به اعتماد عمومی جامعه شده است.
در این زمینه موضوع واگذاری سهام شرکت آلومینیوم المهدی علاوه بر طرح در کمیسیون اصل 44 قانون اساسی به طور انفرادی از طریق برخی نمایندگان مطرح مجلس پیگیری و طرح موضوع شده است.
اسداللهی با بیان اینکه مجلس به این نتیجه رسیده که می‌بایست تصدی‌گری دولت در اقتصاد کاهش یابد درباره لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور گفت: طرح قانون برنامه ششم توسعه همچنان از سوی دولت در حال تبیین و نگارش بوده و هنوز به دست مجلس نرسیده است. در این زمینه دولت می‌بایست با تکمیل چرخه واگذاری‌ها علاوه بر ارائه چارچوبی منطقی و علمی برای تشخیص اهلیت در روند واگذاری‌ها، خصوص‌سازی واقعی را برای شرکت‌ها باقیمانده دولتی رقم بزند.
وی بر این باور است که در روند واگذاری‌ها باید به طور حتم تجدیدنظر گردد و ضمن روان‌سازی فرایند خصوصی‌سازی در کشور از حراج بیت‌المال و مانور خصولتی‌ها در کشور جلوگیری کرد.