kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

فرضیه تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای روسی تقویت شد

یک مقام شرکت هواپیمایی روسیه اعلام کرد که هواپیمای ایرباس روسی به دلیل «عوامل خارجی» و در آسمان متلاشی شده چرا که قطعا نقص فنی باعث سقوط آن نشده است.


شرکت‌ هوایی «متروجت» روسیه می‌گوید تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد، «نقص فنی» یا «خطای خلبان» باعث متلاشی شدن هواپیمای مسافربری این کشور در آسمان مصر نشده است و تنها دلیل متلاشی شدن هواپیما عاملی خارجی بوده است.
به گزارش فارس، شرکت هوایی کوگالیماویا روسیه نیز اعلام کرده که کنترل هواپیمای ایرباس به طور کامل از دست خلبان خارج شده و خدمه این هواپیما هیچ ارتباطی درباره نقص فنی هواپیما برقرار نکرده‌اند و هواپیما در بهترین شرایط خود بوده است.
این شرکت هوایی افزود: «امکان ندارد که هواپیمای ایرباس در آسمان به دلیل نقص فنی متلاشی شود و قطعا تحت تاثیر یک نیروی خارجی قرار گرفته است. هواپیما پیش از سقوط به دلیل نامشخص آسیب شدید دیده است.»
پس از این موضع‌گیری‌ها بود که نوبت به مقامات دولتی روسیه رسید تا فرضیه تروریستی بودن سقوط این هواپیمای مسافربری را که به مرگ 234 نفر منجر شده پیش بکشند.
سخنگوی کرملین با بیان اینکه «هر امری می‌تواند عامل سقوط هواپیما باشد» فرضیه حمله تروریستی به ایرباس روسیه را رد نکرد.
هواپیمای مسافربری ایرباس روسیه روز شنبه 31 اکتبر (9آبان) در مسیر شرم‌الشیخ مصر به سن‌پترزبورگ و در همان ساعات اولیه پرواز در شبه جزیره سینا سقوط کرد. 224 سرنشین هواپیما در این سانحه کشته شدند.
اجساد بیش از 140 تن از کشته‌شدگان سانحه روز گذشته به سن‌پترزبورگ منتقل شد. داعش ساعاتی پس از این حادثه مدعی شد این هواپیما با موشک آن‌ها سقوط کرده اما کارشناسان اعلام کردند، داعش موشکی که هدف 30 هزار پایی را بزند در اختیار ندارد.
تحقیقات در مصر و روسیه برای یافتن علت سقوط این هواپیما ادامه دارد. یک کمیته تحقیق در مسکو اعلام کرده که این هواپیما در هوا متلاشی شده است. این کمیته در عین حال گفته که هنوز برای اعلام نتیجه‌گیری نهایی زود است.
برخی کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند احتمالا حادثه‌ای (ولو تروریستی) در داخل هواپیما رخ داده و منجر به سقوط آن شده است.