kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
گری سیمور:

میزان تخریب سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده بستگی به عجله ایران دارد

«گری سیمور» مشاور سابق «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید فرآیند برداشتن سانتریفیوژهای ایران، که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک صورت می‌گیرد، بسته به نوع عملکرد تهران می‌تواند مدت زمان متفاوتی داشته باشد.

سیمور در این مورد به رادیو بی‌بی‌سی گفت: آنها باید حدود 15000 سانتریفیوژ را برداشته و انبار کنند. این بدان معنی است که آنها باید سانتریفیوژها و همچنین بخش اعظم زیرساخت‌هایی که آنها را تغذیه می‌کنند، از محلی که اکنون هستند، خارج کنند.
وی افزود: «این احتمالا دشوارترین و طولانی‌ترین گام‌های فیزیکی‌ای است که ایران باید بردارد. اگر ایران بخواهد برای روز مبادا که شاید توافق به هم خورد، دوباره از این سانتریفیوژها استفاده کند،‌ باید در جدا کردن و برداشتن آنها بسیار محتاط عمل کند، تا بتواند در آینده به سادگی آنها را دوباره سرجایشان نصب کند.
مدیر اجرایی مرکز بلفر دانشگاه هاروارد، ادامه داد: در سوی دیگر، اگر آنها بخواهند به سرعت به سمت رفع تحریم‌ها حرکت کنند و به نصب دوباره سانتریفیوژها اهمیت ندهند، می‌توانند سریع و بی‌دقت عمل کنند، که خوب اینطور به میزان زیادی از لحاظ زمانی پیش می‌افتند.
وی که تا چند ماه قبل رئیس گروه ضدایرانی موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» بود در پاسخ به این سوال که چرا توافق ایران را مجبور به امحا سانتریفیوژها نمی‌کند، گفت: «این توافق به ایران اجازه می‌دهد که تمام سانتریفیوژهایش را حفظ کند، اما باید بخش اعظم آنها را برداشته و تحت نظر آژانس انبار کند تا امکان را برای خود حفظ کند که بتواند بعدا در صورت لزوم آنها را دوباره سر جایشان بازگرداند، درست همانطور که ما هم این امکان را حفظ کرده‌ایم که تحریم‌ها را بازگردانیم.»
سیمور در پایان در رابطه با اینکه چه چیز در توافق او را تحت تأثیر قرار داده، گفت: «ما در به عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران به موفقیت رسیدیم.»
 همکاری‌های مشترک ایمنی هسته‌ای ایران و ژاپن
«علی اکبر صالحی» بامداد یکشنبه در راس هیئتی برای دیدار با مقامات عالی ژاپن و گفت‌وگو درخصوص همکاری‌های ایمنی هسته‌ای عازم توکیو شد.
به گزارش تسنیم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در طول ماه‌های گذشته هیئت‌هایی از بخش ایمنی هسته‌ای ژاپن و ایران با سفر به تهران و توکیو، در خصوص همکاری‌های مختلف هسته‌ای از جمله ایمنی، مذاکراتی داشتند.
وی گفت که سفر چهار روزه صالحی به ژاپن نیز در راستای همین مذاکرات است.