kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
رئیس ستاد انتخابات کشور:

لایحه جامع قانون انتخابات تقدیم دولت شد

رئیس ستاد انتخابات کشور از ارائه لایحه جامع قانون انتخابات توسط وزارت کشور به دولت خبر داد.

به گزارش فارس، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور صبح دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه 2 انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز 7 اسفندماه به‌طور همزمان برگزار می‌شود، اظهارداشت: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات همه امکانات لازم را فراهم خواهد کرد تا شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به بحث اصلاحات در حوزه قوانین انتخابات گفت: در قانون انتخابات نیازمند برخی تغییراتی بودیم که براساس آن مجلس اخیراً برگزاری انتخابات الکترونیکی را به تصویب رساند که بعد از تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
مقیمی در رابطه با تشکیل هیئت اجرایی تاکید کرد: در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که به صورت همزمان برگزار خواهند شد یک هیئت اجرایی به صورت مشترک آن را برگزار می‌کند.
وی با بیان اینکه لایحه جامع قانون انتخابات را تهیه و به دولت تقدیم کرده‌ایم اضافه کرد: این لایحه هم‌اکنون در کمیته‌ای در دولت بررسی  است که ان‌شاءالله با نهایی شدن آن به مجلس فرستاده خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه از 25 فرآیند برگزاری انتخابات، 23 فرآیند به صورت ماشینی انجام می‌شد و تنها 2 فرایند رای‌گیری و شمارش آرا به صورت دستی انجام می‌گرفت، تاکید کرد: در انتخابات مجلس نهم به صورت آزمایشی در 14 حوزه انتخابیه شامل 1400 شعبه اخذ رای انتخابات الکترونیکی توسط 2500 دستگاه انجام گرفت که خوشبختانه مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته که در انتخابات آتی در نظر داریم برگزاری انتخابات الکترونیکی را تا یک سوم کل شعب اخذ رای گسترش دهیم.
وی ادامه داد: بعد از اینکه این دستگاه بطور کامل به تصویب شورای نگهبان رسید، وزارت کشور براساس تشخیص خود شعب‌هایی که قرار است در آن انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود را به شورای نگهبان پیشنهاد می‌دهد تا آن را بررسی و به تایید نهایی برساند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با به‌کارگیری صندوق‌های شفاف تاکید کرد: به‌کارگیری صندوق‌های شفاف در انتخابات آتی به تائید نهایی شورای نگهبان رسیده و این صندوق‌ها در حال ساخت هستند.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه لایحه شفاف‌سازی مالی کاندیداها توسط وزارت کشور تهیه و به دولت ارسال شده است، گفت: کمیته سیاسی دولت در حال بررسی این لایحه بوده و مراحل آخر خود را می‌گذراند.
رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 5 هزار نفر در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند.
وی با بیان اینکه کاندیداهای خبرگان رهبری از 26 آذرماه و کاندیداهای دهمین دوره مجلس از 28 آذرماه می‌توانند نسبت به ثبت ‌نام خود اقدام کنند، تصریح کرد: تقریباً همه گروه‌های سیاسی برای ورود به انتخابات آماده می‌شوند و با حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران مجدداً همانند سال‌های گذشته به نمایش درخواهد آمد.
معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه موظفیم تنها قانون را انجام دهیم، افزود: ما باید طوری عمل کنیم که مردم احساس بی‌طرفی مجریان را داشته باشند.