kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴

صدای آمریکا: دفاع از سوریه منافع راهبردی فراوانی برای ایران دارد(خبر ویژه)

«دفاع از سوریه، گزینه‌های متعددی را در اختیار ایران قرارداده تا نفوذ منطقه‌ای را گسترش دهد».

وبسایت صدای آمریکا در تحلیلی نوشت: دفاع از سوریه، گزینه‌های متعددی را در اختیار تهران قرار داده تا نفوذ و قدرت خود را در منطقه و فرای آن به پیش ببرد. جنگ سوریه، ژئوپولتیک منطقه را تغییر می‌دهد و یکی از تأثیرات بسیار مهم آن گسترش جای پای ایران در شرق مدیترانه و سوریه است.
این تحلیل می‌افزاید: ایران بر شبه نظامیان عراقی، افغانی و پاکستانی حاضر در سوریه نظارت دارد. همچنین کمیته‌های مردمی را در سوریه و در قالب نیروی شبه نظامی متشکل از 100 تا 150 هزار جنگجو موسوم به «نیروهای دفاع ملی» بر مبنای الگوی نیروی بسیج در ایران سازماندهی دوباره کرد. باور عمومی بر این است که فرماندهان سپاه نیروهای دفاع ملی را هدایت می‌کنند.
ایران شماری از اعضای سپاه قدس را به سوریه فرستاده که شماری از آنان کشته شده‌اند اما حضور نظامی ایران در سوریه با توجه به برخورداری از 100 هزار نیروی سپاه، قابل توجه نیست. تهران بنای نفوذی بلندمدت را در سوریه چیده است.
صدای آمریکا در ادامه نوشت: ایران از این حضور و ارائه کمک به سوریه منافع متعددی به دست آورد، متحدش در منطقه را نجات داد؛ پل ارتباطی با حزب‌الله لبنان را حفظ کرد؛ خود را به عنوان متحدی قابل اتکا در دوران سختی نمایش داد و با لابی‌گری، روسیه را به مداخله راضی کرد و تعهد خود را به متحدش بیشتر به اثبات رساند. ایران همچنین موفق به بسیج فراملی شبکه‌ای از شبه نظامیان شیعه شده که به طور رسمی به عنوان «لژیون خارجی» ایران در مقابله با داعش و القاعده عمل می‌کنند. این شبکه، پایگاهی برای حمایت از سیاست‌های ایران در لبنان و پاکستان ایجاد خواهد کرد. ایران می‌تواند با استفاده از حاشیه حفاظتی روسیه اطراف بندر طرطوس و لاذقیه، فضایی غیرقابل دسترسی در ساحل سوریه و لبنان پدید آورد.
صدای آمریکا تأکید کرد: ایران و سوریه ممکن است یک مجتمع شناسایی حمله در شرق مدیترانه برای تهدید زیرساخت‌های ساحلی مهم اسرائیل و یک پایه سامانه دفاع موشکی ناتو در دریا بسازند. ایران ممکن است با استقرار شماری از موشک‌هایش در سوریه در پی گسترش برد و قدرت آنها باشد. تهران زرادخانه بزرگی از موشک‌های دوربرد و احتمالاً یک هزار موشک بالستیک کوتاه برد و میان برد دارد. در حال حاضر، تنها نیمی از این موشک‌ها می‌توانند به اسرائیل برسند. اما اگر ایران شمار بالایی از موشک‌هایش را در سوریه مستقر کند، می‌تواند دفاع موشکی اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار بدهد. این مهم به ایران گزینه مستقل پرتاب راکت به اسرائیل در صورت ناتوانی حزب‌الله در یک بحران آتی را می‌دهد.
همزمان، تهران ممکن است انبار موشکی خالی شده سوریه را دوباره پر کند تا به آن هم قابلیت مستقل تلافی‌جویی را بدهد. نیروی قدس و حزب‌الله مدت‌ها در تلاش برای تصرف بخش شمالی بلندی‌های جولان در سوریه بوده‌اند تا جبهه جدیدی برای عملیات علیه اسرائیل داشته باشند. در ماه فوریه گذشته، فرماندهان ایران برای پس گرفتن منطقه از شورشیان سنی عملیاتی را با استفاده از ارتش عربی سوریه، نیروی دفاع ملی، حزب‌الله و نیروهای شبه نظامی شیعه رهبری کردند. این تلاش‌ها به طور یقین ادامه خواهد داشت.صدای آمریکا در پایان نوشت نزدیکی تهدید داعش به ایران هرگونه مخالفت باحمایت از سوریه را مهار می‌کند.