kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴

خوش‌خیالی اقتصادی نوبخت و پاسخ صریح مقام آمریکایی(خبر ویژه)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت حتی پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای هم قرار نیست گشایش اقتصادی میان ایران و آمریکا صورت گیرد.

آلن ایر در مصاحبه با خبرگزاری ترند و در پاسخ این پرسش که آیا بعد از لغو تحریم‌ها انتظار می‌رود که گشایشی اقتصادی نیز در روابط ایران و آمریکا صورت پذیرد؟ آیا شرکت‌های آمریکایی خواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند یا قوانین داخلی هنوز چنین امکانی نمی‌دهد؟ تصریح کرد: بعد از لغو تحریم‌های مربوطه انتظار نمی‌رود که گشایشی اقتصادی بین ایران و آمریکا صورت گیرد، زیرا طبق توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های اولیه آمریکایی لغو نخواهد شد و پابرجا خواهد ماند. پس به طور کلی شرکت‌های آمریکایی نخواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند.
وی همچنین گفت که لغو تحریم‌های هسته‌ای پس از اجرای همه تعهدات ایران و فرا رسیدن روز اجرا انجام می‌شود.
اظهارات صریح آلن ‌ایر در حالی است که اخیراً نوبخت سخنگوی دولت درباره تأکید رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات کالا از آمریکا گفت: برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما تذکر مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنیم، ایشان تصریح کردند که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود، اما واردات تکنولوژی از آمریکا می‌تواند انجام شود، در عین حال همه تلاشمان این است که از تولید داخلی استفاده کنیم.
برخلاف این اظهارات، گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا نشان می‌دهد عمده اقلام وارداتی از آمریکا مصرفی و بعضاً غیرضروری بوده‌اند. به گزارش ایسنا، در سال 1393 ایران از آمریکا کالاهایی مانند کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فرآورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید، لامپ و مسواک خریداری کرده است. همچنین در نیمه نخست امسال فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا، مکمل‌های غذایی، فرآورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر بوده است.