kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰

برف و باران استان‌های شمالی کشور را فرا گرفت

برف پائیزی لباس سفید بر تن استان‌های شمالی کشور کرد و بارش باران در گیلان و مازندران خسارت‌هایی به بار آورد و مدارس ابتدایی آستارا را تعطیل کرد.
سرویس شهرستان‌ها-

به گزارش خبرگزاری‌ها، فرماندار تالش با اشاره به تداوم بارش در این شهرستان گفت: بارش برف، ارتفاعات ییلاقی تالش را سفیدپوش کرد و ارتفاع برف در این مناطق به 30 تا 40 سانتی‌متر رسید. علی فتح‌اللهی افزود: ارتفاعات تالش و اسالم به خلخال به ویژه مسیر روستا «اسب وونی» در اسالم سفیدپوش شد.
وی با بیان اینکه استقرار نیروهای امدادی در گلوگاه‌ها و مناطقی که احتمال بالا آمدن سطح آب وجود دارد گفت: تاکنون نزولات جوی در تالش خسارتی به همراه نداشته است. رئیس اداره راه و شهرسازی نمین نیز با اشاره به بارش برف در استان اردبیل بویژه گردنه حیران گفت: ارتفاع برف در گردنه حیران به بیش از 15 سانتی‌متر رسید و راهداران از شنبه شب به برف‌روبی و نمک‌پاشی این محور برف‌گیر اقدام کردند.
مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل نیز اعلام کرد: بارش برف در محورهای مواصلاتی این استان همچنان ادامه دارد اما با تلاش راهداران تمام این محورها باز و عبور و مرور در آنها جریان دارد. اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با اشاره به برودت هوا و بارش برف در این استان اعلام کرد مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول در نوبت بعدازظهر در شهر سرعین دیروز تعطیل شد. سرپرست اداره راه و شهرسازی چاراویماق در استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به بارش برف در این استان گفت: بارش برف از بامداد یکشنبه در چاراویماق شروع و ارتفاع آن به بیش از 10 سانتیمتر رسیده است.
بهزاد میرزاپور افزود: تمام محورهای اصلی و فرعی و روستایی این شهرستان باز است و تردد در آنها جریان دارد. اما رانندگان باید لباس گرم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.
رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه هم گفت: به علت وجود کولاک در محور مراغه- هشترود استفاده از زنجیر چرخ الزامی است.
ناصر حمیدی اظهار داشت: بارش برف در محور مراغه- هشترود از حدود ساعت 3 بامداد دیروز شروع شده و در برخی نقاط این محور (حوزه نظرکهریزی به طول حدود 17 کیلومتر) کولاک شدید حاکم بود و ارتفاع برف در این قسمت به 12 سانتی‌متر رسید.
وی افزود: رانندگان به منظور تردد در این محور و مسیرهای روستایی باید از زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی استفاده کنند. رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه ادامه داد: با هماهنگی پلیس راه از تردد خودروهای بدون تجهیزات زمستانی به خصوص زنجیر چرخ ممانعت به عمل خواهد آمد.
به گفته حمیدی درحال حاضر تمامی محورهای مواصلاتی شهرستان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.
کارشناس پیش‌بینی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: بارش برف ارتفاعات استان زنجان را سفیدپوش کرده است.
حسین سلطانی اظهار کرد: این بارش‌ها به صورت پراکنده در سطح استان تا روز سه شنبه ادامه می‌یابد. براساس همین گزارش در چهلمین روز از فصل پاییز با کاهش ناگهانی دمای هوا در بخش کجور و همزمان با بارش باران در مناطق شهری مازندران، نخستین برف زمستانی از ظهر دیروز بخش‌هایی از کجور را سفیدپوش کرد و زمستانی زودرس را به ارمغان آورد.
براساس این گزارش ارتفاع برف در ارتفاعات کجور به 10 و مناطق روستایی به پنج سانتی‌متر رسیده است به‌رغم برودت هوا و بارش برف تمام راه‌های مواصلاتی در بخش کجور باز و تردد در آن به صورت عادی جریان دارد.
باران در گیلان و مازندران
به گزارش خبرنگار کیهان از رشت، بارش شدید باران که از هفته گذشته در گیلان آغاز شده از دیروز شدت یافت که باعث آبگرفتگی معابر و  طغیان تمامی رودخانه‌های 16 شهرستان این استان شد که در این بین بارش سیل‌آسای باران در آستارا موجب تعطیلی کلیه مدارس مقطع ابتدایی این شهرستان مرزی در شیفت صبح یکشنبه شد.
در ارتفاعات و مناطق کوهستانی گیلان این بارش‌ها به صورت برف بوده به طوری‌که در ارتفاعات و کوهستان‌های ماسوله 50 سانتی‌متر، تالش 45 سانتی‌متر و ماسال، سیاهکل، دیلمان، عمارلو، جیرنده، اشکورات، املش و رودسر بین 10 تا 15 سانتی‌متر برف بر زمین نشسته است.
در همین حال، معاون مدیریت بحران مازندران با اشاره به تداوم بارش در استان به خبرنگار کیهان در ساری گفت: در اثر بارندگی دو واحد آموزشی تخریب و تعطیل و به یک دهنه پل نیز آسیب وارد شد. دادش‌پور افزود: این بارندگی موجب آبگرفتگی بخشی از شهر عباس‌آباد، رامسر شد و راه ارتباطی چند روستا را قطع کرد. وی تصریح کرد: براثر جاری شدن سیلاب در پنج نقطه جاده کوهستانی جواهرده این محور به گل و لای آلوده شد و تردد در آن به آرامی امکان‌پذیر است. رئیس اداره راه و شهرسازی سوادکوه با اشاره به بارش برف در گردنه گدوک گفت: این گردنه با تلاش راهداران بازگشایی شد.
کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در مناطق سواحل دریای خزر از امروز، از کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور و افزایش دما در نیمه غربی کشور خبر داد و گفت: در برخی مناطق شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید خواهیم داشت.
احد وظیفه افزود: امروز 11 آبان، فعالیت سامانه بارشی بیشتر در مناطق سواحل دریای خزر،‌ به ویژه در سواحل مرکزی و غربی،‌ دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق مرکزی و شمال شرق کشور به صورت بارش باران و برای برخی مناطق جنوب شرق و شرق کشور بارش پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد همراه خواهد بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه 12 آبان، در دامنه‌های جنوبی البرز، مناطق شمال شرق و شرق کشور بارش به صورت پراکنده خواهد بود، اظهار کرد: با تقویت جریان‌های شمالی و ریزش هوای سرد در روز دوشنبه، کاهش دما در نیمه شمالی کشور محسوس است که در مناطق کوهستانی شمال غرب، دامنه‌های البرز و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش برف نیز پیش‌بینی می‌شود. همچنین از روز سه‌شنبه در نیمه غربی کشور افزایش نسبی دما رخ خواهد داد.
وی در مورد وضعیت هوای استان تهران نیز گفت: آسمان تهران نیمه ابری گاهی ابری، بارش باران در شهرهای جنوبی، وزش باد شدید و در ارتفاعات بارش برف با بیشینه و کمینه دمای 13 و 8 درجه سانتیگراد است؛ همچنین آسمان این استان در روز دوشنبه، نیمه ابری تا ابری، در پاره‌ای نقاط بارش باران، گاهی وزش باد، در ارتفاعات بارش برف و مه صبحگاهی و در روز سه‌شنبه کمی ابری تا نیمه ابری با بیشینه و کمینه دمای 11 و 5 و 12 و 6 درجه سانتیگراد خواهد بود.