kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
آمریکا باز هم تحقیر شد

پاکسازی صدها کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه

منابع خبری رسمی اعلام کردند نیروهای مسلح عراق و سوریه موفق شدند صدها کیلومتر مربع از خاک کشورشان را از عناصر تروریستی و تکفیری پاکسازی کنند.

به گزارش تسنیم، ارتش سوریه حدود 200 کیلومتر مربع از مناطق جنوبی شهر «حلب» را که شامل شمار زیادی روستا می‌شود، از لوث وجود تروریست‌های داعش پاکسازی کرد.در این عملیات دو فرمانده ارشد داعش هم کشته شدند.
در منطقه «غوطه شرقی» نیز نیروهای دولتی به سمت فرودگاه نظامی «مرج السلطان» در حال پیشروی هستند. این روزها نیروهای ارتش سوریه ابتکار عمل را کاملا در دست دارند.
در عراق نیز به گفته نخست‌وزیر این کشور، نیروهای داوطلب و ارتش صدها کیلومتر مربع را از کنترل داعش خارج کردند. جمعه و شنبه گذشته نیز نیروهای دولتی عراق 204 روستا و منطقه را در استان صلاح‌الدین از تروریست‌ها پس گرفتند و 101 تروریست را کشتند.
عملیات آزادسازی شهر «رمادی» مرکز استان «الانبار» نیز دیروز مجددا آغاز شد.در این عملیات نیروهای داوطلب و ارتش حضور دارند. بدی آب و هوا این عملیات  را به مدت دو روز متوقف کرده بود.
از استان نینوای عراق اما خبر رسیده که سران داعش 25 نظامی عراقی را اعدام کردند. این نظامیان در موصل در اسارت تروریست‌ها قرار داشتند. سرکرده‌های داعش همچنین، 17 تن از تروریست‌های تحت فرمان خود را به اتهام شکست در «بیجی» اعدام کردند.
کمک به تروریست‌ها
 در روز روشن!
به گزارش تسنیم، «آنتونی بلتیکن» معاون وزیر خارجه آمریکا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در منامه (پایتخت بحرین)، اعلام کرد که واشنگتن به مخالفان دولت سوریه (بخوانید تروریست‌ها) 100 میلیون دلار کمک کرده است. این اظهارات علنی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا اخیرا از قصدش برای اعزام 50 نیروی ویژه این کشور به شمال سوریه خبر داده بود . بهانه اعزام نیرو، مبارزه با داعش اعلام شده است.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، هدف واقعی آمریکا حمایت از داعش و مقابله با پیشروی‌های ارتش سوریه است.
ضمن اینکه اوباما بارها گفته بود قصد اعزام نیرو به سوریه را ندارد.
در حال حاضر واشنگتن شدیدا نگران شکست تروریست‌ها در سوریه و پیروزی محور روسی - سوری است. کاخ سفید همین سیاست را در عراق هم پیگیری می‌کند و می‌خواهد یک وضعیت توازن میان نیروهای دولتی و تروریست‌ها همچنان برقرار بماند و علاوه بر آن، مخالف حضور نیروهای بسیج مردمی در ساختار نیروهای مسلح عراق است. هفته گذشته جنگنده‌های آمریکایی در اقدامی قابل تأمل، یک مرکز نیروهای مسلح عراق در استان الانبار را بمباران کردند و بیش از 20 نظامی و نیروی داوطلب را شهید کردند. دیروز «رزاق محیبس» نماینده پارلمان عراق حتی از احتمال ربودن و یا ترور کردن فرماندهان نیروهای داوطلب توسط آمریکایی‌ها خبر داد.
در پی شکل‌گیری ائتلاف واقعی ضدداعش 4+1 متشکل از ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان، ایالات متحده انتظار داشت که این ائتلاف در یک جنگ فرسایشی گرفتار شود. اما، پیروزی‌های مکرر و گسترده ائتلاف جدید، آمریکا را نگران و تحقیر کرده است چرا که این کشور در راس یک ائتلاف که 60 کشور در آن عضو بودند، هیچ اقدام قابل توجهی علیه داعش انجام نداده است. به همین خاطر، کاخ سفید پیروزی‌های 4+1 را ضربه حیثیتی به خود می‌داند و به همین خاطر، حق دارد که نسبت به آینده ایالات متحده در خاورمیانه نگران باشد.
سایر رویدادها
* رئیس جمهوری روسیه همکاری الجزایر را برای حل بحران سوریه خواستار شد.
* شماری از عناصر گروهک منافقین که قصد حمله به تجمع طرفداران «بشاراسد» در برلین را داشتند، به دست پلیس آلمان دستگیر شدند.
* «یان کوبیج» فرستاده ویژه سازمان ملل، دیروز با آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، در شهر نجف دیدار و گفت‌وگو کرد.
* دبیر کل سازمان ملل با اعلام آمادگی این سازمان برای کمک به برقراری آتش‌بس دائم در سوریه، تصمیم‌گیری درباره آینده اسد را مربوط به مردم سوریه دانست.
* صدها فرانسوی در حمایت از عملیات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه، در پاریس تظاهرات کردند.