kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
تازه‌ترین خیانت آل خلیفه به جهان اسلام

ساخت پایگاه نظامی روباه پیر در بحرین با بیل‌زنی وزرای خارجه ۲ کشور!

وزیر خارجه انگلیس ضمن شرکت در مراسم کلنگ زنی احداث پایگاه نظامی دریایی کشورش در بحرین مدعی شد، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس امنیت انگلیس است!

سرانجام انگلیس پس از 43 سال دوری از خلیج فارس، به این منطقه بازگشت. به گزارش تسنیم، «فلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس روز شنبه با شیخ «خالد بن حمد آل‌خلیفه» همتای بحرینی خود در مراسم کلنگ‌زنی پایگاه دریایی انگلیس در بحرین شرکت کرد. «هاموند» در این مراسم گفت: «احداث این پایگاه دریایی در بحرین به انگلیس اجازه خواهد داد تا برای مدت طولانی در منطقه حضور داشته باشد.» قرار است این پایگاه با هزینۀ «بحرین» احداث شود و منامه مبلغ 23 میلیون دلار برای احداث آن اختصاص داده است! از طرف دیگر انگلیس، تنها هزینۀ راه‌اندازی این پایگاه نظامی را متحمل خواهد شد. این پایگاه نظامی، نخستین پایگاه دائمی انگلیس در خاورمیانه پس از سال 1970 محسوب می‌شود.
با وجود سرکوب مخالفان توسط رژیم آل خلیفه، انگلیس و بحرین در آذرماه گذشته، توافقنامه تقویت و گسترش حضور نیروی دریایی انگلیس در منطقه خلیج فارس را امضا کردند. این طرح در سال گذشته توسط «فیلیپ هاموند»، علنی شد. برخی از کارشناسان با توجه به سیاست گردش به شرق آمریکا و احتمال کاهش حضور این کشور در منطقه خاورمیانه، بر این باورند که احتمال دارد انگلستان جایگزین آمریکا در آب‌های خلیج فارس شود. فعالان حقوق بشر معتقدند که این طرح «پاداش» سکوت لندن در مورد نقض حقوق بشر در بحرین است. انگلیس به دلیل محکوم نکردن سرکوب خشونت‌آمیز معترضان طرفدار دموکراسی در بحرین، به شدت مورد انتقاد است. این کشور همچنین متهم شده است که حقوق بشر را قربانی معاملات تجاری و نظامی خود با پادشاهی آل خلیفه کرده است. براساس توافق امنیتی که میان انگلیس وبحرین در آذرماه سال گذشته درمنامه به امضا رسید، برای اولین بار از زمان خروج نیروهای انگلیسی در دهه 1970 میلادی ازخلیج فارس، بار دیگر نیروی دریایی این کشور توانسته است که جای پای خود را در این منطقه به دست آورد. «ایان لیندسی» سفیر انگلیس در بحرین پیشتر گفته بود، ساخت این پایگاه دریایی که نخستین پایگاه نظامی کشورهای اروپایی در خلیج فارس از سال 1971 میلادی خواهد بود، تا اواخر سال 2016 میلادی به پایان خواهد رسید.
«فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلستان روز شنبه در نشست امنیتی منامه در پایتخت بحرین نیز با بیان اینکه «لندن در کنار متحدان عرب خود ایستاده و کاملا از آن‌ها حمایت می‌کند»،  گفته بود:  «می‌خواهم بر تعهد بریتانیا بر امنیت شرکای سنتی خود در خلیج فارس تاکید کنم. همانطور که پارسال هم گفتم، امنیت شما، امنیت ماست. این حرف آن موقع هم درست بود، الان هم درست است.» او در ادامه گفت انگلستان قصد دارد اوایل دهه آینده میلادی دو ناو هواپیمابر خود را که اکنون در حال ساخت هستند همراه با جنگنده‌های اف-35 در خلیج فارس مستقر کند.