kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶

تظاهرات فرانسوی‌ها در اعتراض به ناامنی، نژادپرستی و خشونت پلیس

هزاران نفر از مردم فرانسه بار دیگر در اعتراض به «نژادپرستی»، «خشونت‌های پلیسی» و «نبود امنیت» اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده در پاریس کردند.

با افزایش رفتارهای نژادپرستانه پلیس فرانسه، در کنار وقوع برخی خشونت‌ها و ناامنی‌ها، طی هفته‌های اخیر، شهرهای مختلف فرانسه شاهد اعتراض‌های مردمی بوده است. هزاران فرانسوی روز شنبه نیز به منظور جلب توجه مقامات کشورشان به افزایش خشونت به ویژه خشونت‌های پلیسی و نژادپرستی و تحقیر افراد و به ویژه سیاهان روانه خیابان‌های پاریس شدند. بر اساس گزارش‌ها، این تظاهرات بنا به ابتکار یک انجمن حامی حقوق زنان موسوم به «راهپیمایی زنان برای عزت» برگزار شد. برگزاری این تظاهرات10 سال پس از آشوب‌های گسترده در حومه پاریس که در پی کشته شدن 2 نوجوان به دست پلیس اتفاق افتاده بود، صورت می‌گیرد.
ایتالیا
همزمان با فرانسوی‌ها،  مردم ایتالیا نیز در اعتراض به رزمایش ناتو در کشورشان تظاهرات کردند. صدها تن از ساکنان سیسیل،‌ به خیابان‌های این شهر آمده و علیه رزمایش نظامی «نیزه سه شعبه 2015» که بزرگترین مانور نظامی ناتو در بیش از یک دهه اخیر است،‌ دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
معترضان ایتالیایی در خیابان‌های شهر «مارسالا»، واقع در 16 کیلومتری فرودگاه «وینچنزو فلوریو» در سیسیل دست به راهپیمایی اعتراضی علیه این رزمایش زدند. این فرودگاه پایگاه اسکادران 37 نیروهای هوایی ایتالیا به شمار می‌رود و یکی از پایگاه‌های اصلی مورد استفاده ناتو در انجام این رزمایش نظامی محسوب می‌شود. فعالان گروه «نه به جنگ، نه به ناتو» از سراسر ایتالیا در این راهپیمایی شرکت کرده و پلاکارد‌هایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «سیسیل آزمایشگاه جنگ نیست. سیسیل منطقه جنگی نیست.»مردم همچنین خطاب به دولت رم تاکید کردند تا به جای فعالیت‌های نظامی در بخش آموزش و درمان سرمایه‌گذاری کند. پلیس سیسیل که برای پراکنده کردن معترضان از شلیک گاز اشک‌آور استفاده کرد،می‌گوید معترضان خیابان‌ها را مسدود کرده و باعث ایجاد ترافیک شده بودند.