kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴

کوتاه از سراسر جهان

کانادا
خبرگزاری رسمی اردن: دستکم 54 نظامی کانادایی بعد از بازگشت از جنگ افغانستان خودکشی کرده‌اند. این تعداد علاوه بر 158 نظامی کانادایی است که در فاصله زمانی سال‌های 2001 تا 2014 در جنگ با طالبان در ولایت قندهار کشته شده‌اند!
انگلیس
ایرنا: پلیس انگلیس اعلام کرده که در جریان «تجمع و جنجال‌های غیرقانونی» اواخر روز شنبه در مرکز شهر لندن، شماری از مردم را دستگیر کرده‌اند. گفته می‌شود حدود 13 هزار نفر از طریق شبکه‌های اجتماعی به مراسم «هالووین» در این منطقه دعوت شده بودند.
کره‌جنوبی
خبرگزاری شین‌هوا: ششمین نشست سران چین، ژاپن و کره‌جنوبی روز یکشنبه در سئول برگزار شده است. با برگزاری این نشست، اجرای ساز و کار همکاری سه‌جانبه میان پکن، توکیو و سئول که سه سال و نیم پیش متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود.
چین
رویترز:‌«اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا گفته مناقشات بر سر مالکیت دریای جنوبی چین موجب شده تقاضاهای کشورهای منطقه برای حضور امنیتی آمریکا افزایش پیدا کند! «ووشنگ لی» فرمانده نیروی دریایی چین پیش از این گفته بود، اگر آمریکا اقدامات تحریک‌آمیز خود در دریای جنوبی چین را متوقف نکند، هرگونه اتفاق و حادثه کوچکی می‌تواند منجر به وقوع جنگ شود.
عربستان
آژانس خبری «مرصد للانباء»:‌ آل‌سعود در 24 سال گذشته از مناسک حج تمتع و عمره 440 میلیارد دلار درآمد داشته و برای توسعه مسجدالحرام نیمی از آن را هزینه کرده است.
فلسطین
ایسنا: رژیم صهیونیستی از راه‌اندازی برنامه آموزشی جدیدی برای دیپلمات‌های تازه‌کار این رژيم خبر داده تا به آنها آموزش دهند که چگونه از شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته شده در اراضی فلسطینی و اشغالگری دفاع کنند.
روسیه
ایرنا: دولت اوکراین برنامه‌ریزی جدید پرداخت بدهی 15 میلیارد دلاری خارجی این کشور را اعلام کرده است. در فهرست انتشار یافته، موضوع بدهی سه میلیارد دلاری کیف به مسکو دیده نمی‌شود! مسکو دسامبر 2014 برای کمک به دولت «ویکتور یانوکوویچ» طرفدار روسیه در برابر فشارهای اتحادیه اروپا که برای سرنگونی وی صورت گرفت، سه میلیارد دلار اوراق قرضه اوکراین را از کشورهای اروپایی خریداری کرد.
آلمان
تسنیم: نتیجه نظرسنجی هفتگی که مؤسسه «امنید» به سفارش نشریه «بیلد» انجام داده نشان می‌دهد که اگر امروز انتخابات پارلمانی در آلمان برگزار شود حزب ضد یوروی «جایگزینی برای آلمان» بیشترین آراء از یک سال گذشته را به دست می‌آورد، این در حالی است که «مرکل» محبوبیت خود را در بین شهروندان به طرز بی‌سابقه‌ای از دست داده است.