آیت الله جوادی آملی:
تأکید بر وحدت تجلی اندیشه قرآنی امام خمینی است
استاد درس خارج حوزه در پیامی تصویری به همایش بینالمللی قرآن در سیره امام خمینی(ره) در خصوص تفکر قرآنی امام راحل(ره) نکاتی را یادآور شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مفسر قرآن کریم در پیام ویدئویی به همایش بینالمللی «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)»، تصریح کرد: ظهور قرآن بر اندیشه، فرع بر قرآنشناسی است و هر کس هر میزان قرآن را بشناسد به همان میزان قرآن در اندیشه و عملش ظهور خواهد یافت. وی ادامه داد: امام(ره)، نزول قرآن را به نحو تجلی میدانست از این رو قرآن را گاهی در باطن و گاهی در ظاهر تفسیر میکرد و هیچگاه نقطه اوج معانی قرآنی را از نظر دور نمیداشت.
آیتاللهجوادی آملی افزود: ایشان همواره خداوند را کارگردان اصلی امور میدانستند و در سختترین و شیرینترین موارد امور را به خدا باز میگرداندند و خود و دیگران را سپاه و ستاد الهی تلقی میکردند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه امام(ره) قرآن را حبل متین میدانست، تصریح کرد: ایشان همواره مسلمانان را در هنگام مشکلات به توسل به قرآن توصیه میکردند و هرگز سخن از یأس نمیکردند زیرا به منبع ازلی قرآن و عترت وصل بودند.
مفسر قرآن کریم در پیام خود آورده است: امام خمینی(ره) در خصوص اختلافات نگران بودند که این اختلافات، اختلافات الهی نباشد زیرا اختلافات الهی قابل حل نیست و در این موارد تنها باید به دعا پرداخت و وقتی اختلافات زمینی باشند میتوان آنها را با گفتوگو و نصیحت حل کرد.
آیتاللهجوادی آملی ادامه داد: توجه فراوان امام خمینی(ره) به وحدت مسلمانان محصول این است که ایشان قرآن را حبل متین میدانستند. اگر ایشان بحثهای خود را بر فلسفه، کلام، فقه و عرفانیات بیان کردهاند به بیان مباحث علمی پرداختهاند اما ایشان در تبدیل علم به عمل و برقراری حکومت عدل و تأسیس جامعه عادلانه قرآن را در عمل محقق کردهاند.
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه عمل امام را باید در پرتو قرآن تحلیل کرد، اضافه کرد: امام خمینی در پرتو قرآن، استقلال، امنیت و آزادی را به جامعه داد و در این جامعه به دنبال حل اختلافات زمینی بود. وی در پایان پیام خود، سیره و اندیشه امام از منظر قرآن را از نظر علمی در سه ضلع عرفان، تفسیر و برهان، قابل مشاهده دانسته و گفت: ایشان قرآن را در عینیت در نظام جمهوری اسلامی ایران محقق کردند.