kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
رئیس بنیاد مسکن کشور:

میزان خسارت‌های سیل ایلام هفته آینده تقدیم هیئت دولت می‌شود

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: آخرین ارزیابی‌ها و برآورد خسارت‌های ناشی از وقوع سیل کم سابقه در استان ایلام تا اواخر هفته آینده تقدیم هیئت دولت می‌شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا تابش در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده ایلام اظهار کرد: سیلاب هفته گذشته در مناطق مختلف کشور خسارت‌های بسیاری ایجادکرد که در این میان استان ایلام بیش از سایر مناطق آسیب دیده است.
وی افزود: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیفی را برای اعطای تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره برای جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به آسیب‌دیدگان این استان در نظر خواهد گرفت که سقف آن توسط هیئت دولت مشخص می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به هر میزانی که خسارت وارد شده، بیش از آن توسط مسئولان برای جبران مشکلات ایجاد شده اعتبار در نظر گرفته می‌شود و تلاش خواهیم کرد خسارت‌های وارد شده را تا آخرین واحد مسکونی و تجاری جبران کنیم.
تابش یادآور شد: واحدهایی که در مسیل‌ها و مناطق حاشیه‌ای به صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند باید در سریع‌ترین زمان ممکن چاره‌اندیشی و با جابه‌جایی آنها به مکان‌های دیگر انجام شود تا زمینه تکرار این حوادث ناگوار از بین برود.
وی تاکید کرد: مسیل‌ها باید با مطالعه دقیق و کارشناسی مورد بازسازی و تعمیر اساسی قرار گیرند و مسیل‌هایی که پوشیده شده‌اند بازگشایی، مرمت و بازسازی شوند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: شهرداری با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب و سایر ارگانها باید از ادامه ساخت واحدهای مسکونی و تجاری در مسیل رودخانه به شدت جلوگیری کند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.
تابش اضافه کرد: امکانات استان برای بازسازی مناطق آسیب دیده جوابگو نیست و تجهیزات سایر استان‌ها را برای سرعت بخشی در اجرای امور بکار خواهیم گرفت.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان این بازدید از مناطق آسیب دیده در بلوار آزادی، محله بانبرز و جانبازان ایلام بازدید و در جریان حجم خسارت‌های وارد شده به تاسیسات زیربنایی و منازل مسکونی مردم قرار گرفت.
بارش 324 میلی‌متری باران در آخر هفته گذشته باعث وقوع سیل شد که بر اساس آمار ارائه شده در بارش‌های سیلابی اخیر ایلام چهار نفر جان خود را از دست دادند.
در اثر این حادثه بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری و آموزشی، یک هزار دستگاه خودرو شخصی و بخشی از تاسیسات زیربنایی و راه‌های اصلی و فرعی این استان آسیب دیده است.
به گفته مسئولان ایلام، سیلاب باعث وارد آمدن بیش از 6 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف زیربنایی از جمله راه، آب، برق، کشاورزی، منازل مسکونی و واحدهای تجاری و آموزشی استان ایلام شده است.
همچنین سیل در استان لرستان موجب خسارت 2 هزار و 520 میلیارد ریالی به شهرها و روستاهای این استان شد که رومشگان، پلدختر، کوهدشت، الشتر، الیگودرز و خرم‌آباد از شهرهای خسارت دیده این حادثه هستند.