kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۱

امروز آغاز مذاکرات جامع ایران و 5+1 در وین

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 5+1 در چارچوب گفت‌وگوهای جامع امروز (سه‌شنبه) در حالی در وین شروع می‌شود که طبق توافق ژنو این مذاکرات باید در ظرف یک سال به نتیجه برسد.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 5+1 در چارچوب گفت‌وگوهای جامع امروز (سه‌شنبه) در حالی در وین شروع می‌شود که طبق توافق ژنو این مذاکرات باید در ظرف یک سال به نتیجه برسد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان بامداد دوشنبه (28 بهمن ماه) درراس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای آغاز دور جامع گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1، تهران را به مقصد وین ترک کرد.
وزیر امور خارجه هنگام ورود به وین تصریح کرد: برنامه اقدام مشترک ژنو تقریبا چارچوب‌ها و موضوعات را مشخص کرده اما لازم است که مقداری با دقت بیشتر راجع به آنها بحث شود و همین طور راجع به روش‌های پیگیری.
او درباره دورنمای مذاکرات نیز گفت: این مذاکرات تازه قرار است شروع شود. ما اقداماتی را در چند هفته گذشته شروع کردیم، به نظر می‌رسد که شروع خوبی است برای رسیدن به راه حل.
ظریف گفت: البته اظهارنظرهایی بیشتر برای مصرف داخلی متاسفانه از طرف آمریکایی دیده می‌شود که کمکی به ایجاد اعتماد نکرده و بنابراین لازم است که در این زمینه هم مقداری بحث شود.
وی تصریح کرد: اما آن چه که برای ما مهم است رسیدن به یک راه حل نهایی بر اساس حفظ حقوق و منافع مردم ایران است که امیدواریم در این زمینه بتوانیم به نتیجه برسیم.
ظریف افزود: بعد از شام کاری دوشنبه شب با اشتون، روز سه‌شنبه هم بعد از ملاقات‌های دوجانبه‌ای که با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور اتریش خواهم داشت، جلسه رسمی ما با 5+1 آغاز می‌شود.
ظریف تاکید کرد: برای رسیدن به راه حل بین ایران و 5+1 وجود اراده سیاسی و حسن‌نیت ضرورت دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این نیز خاطرنشان کرده بود: جزء غیرقابل فراموشی در این راه حل نهایی وجود دارد و آن رفع تمامی تحریم‌هاست، اگر کسی بگوید مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند این‌طور نیست، نتیجه مذاکرات باید رفع تمامی تحریم‌ها باشد و بازی معقول‌تر بین بازیگران در این حوزه که انشاءالله همین وضعیت هم ایجاد خواهد شد.
از سوی دیگر «حسین قشقاوی» معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه نیز در آستانه مذاکرات ایران و 5+1 در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس‌تی‌وی بر این امر تاکید داشته که فقط درباره برنامه هسته‌ای با 5+1 مذاکره می‌کنیم.
گفتنی است؛ سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و رحیمیان از مدیران سازمان انرژی اتمی در ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی هستند.
خاطرنشان می‌شود؛ تا لحظه تنظیم این خبر، روز گذشته به جز هیئت مذاکره‌کننده چینی، تمام هیئت‌های مذاکره‌کننده 5+1 وارد پایتخت اتریش شده‌اند. وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، همچون گذشته در راس هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی قرار دارد.