kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳

المانیتور: آمریکا در موضوع سوریه نیازمند تعامل با ایران است

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی به نقش ایران در رفع بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: سیاست جدید آمریکا در سوریه باید بر پایه تعامل با ایران باشد.

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی به نقش ایران در رفع بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: سیاست جدید آمریکا در سوریه باید بر پایه تعامل با ایران باشد.
پایگاه اینترنتی «المانیتور» در گزارشی نوشت: در حالی که مذاکرات برای رسیدن به یک توافق نهایی با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور در «وین» در آستانه برگزاری است، آمریکا باید ایران را در مسئله سوریه وارد کند.
المانیتور نوشت در حالی که واشنگتن و تهران احتمالاً می‌خواهند دستکم تنها بر روی گفت‌وگوهای هسته‌ای و نه سوریه متمرکز شوند اما این دو موضوع به همدیگر مرتبط است.
براساس این گزارش، ایران خواستار کاهش تحریم‌ها است؛ با این حال، طبق قوانین آمریکا از جمله قانون تحریم‌های ایران، تهران تا زمانی که در رسته حامیان تروریسم که تقریباً مرتبط با حمایت ایران از حزب‌الله می‌شود، خارج نشود، از سایه تحریم‌های آمریکا به ویژه آن دسته از تحریم‌هایی که شرکت‌های بین‌المللی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران هستند را در برمی‌گیرد، خلاص نمی‌شود.
به گزارش فارس المانیتور ادامه داد، تجدید تمرکز بر تهدید تروریستی در سوریه که شامل تعامل با ایران در این زمینه می‌شود می‌تواند به نرم‌تر شدن مذاکرات برای گذار سیاسی در سوریه و همچنین کمک‌های انساندوستانه در سوریه می‌شود و فرصت برای ایجاد یک مکانیسم منطقه‌ای و بادوام برای رویارویی با تهدید القاعده و گروه‌های مرتبط را به وجود می‌آورد.
در ادامه گزارش المانیتور آمده است: مذاکره با ایران درباره سوریه، مقدمه‌ای برای مذاکره گسترده‌تر درباره حزب‌الله است. این نیرو و قدرت حزب‌الله است که به اسد کمک کرده است تا توازن شدیداً به سمت اسد سوق پیدا کند.
با این حال این پایگاه اینترنتی نوشت که ایران قصد ندارد تنها به واسطه خواسته آمریکا به هر موضوعی در خصوص حزب‌الله یا اسد تن دهد و اینجاست که روسیه به بازی می‌آید. روابط روسیه و ایران وارد فصل جدیدی شده است و به واسطه منافع مشترک آنها در رویارویی با تهدید جهادگرایان در سوریه است.
المانیتور در پایان این گونه نتیجه‌گیری کرده است: شکست در مذاکرات ژنو (درباره سوریه) نباید بازگشت به گزینه‌های نظامی یا تغییر نظام سوریه و شیب غزه به سوی مداخله نظامی آمریکا در این کشور باشد. فرصت‌های بیشتری برای گزینه دیپلماتیک در سوریه وجود دارد که از طریق روسیه، ایران و کشورهای منطقه‌ای که در خطوط مقدم تروریسم سوریه حاصل می‌شود. آمریکا می‌بایست با روسیه و ایران و همپیمانان منطقه‌ای این کشور وارد تعامل شود نه اینکه از آنها دوری کند تا اینکه بتواند با تهدید تروریستی که هم‌اکنون به یک مسئله امنیت داخلی آمریکا تبدیل شده است، مقابله کند.