kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
نوبخت عنوان کرد

پیش‌بینی لغو کامل تحریم‌ها در 24 آذر

سخنگوی دولت تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا 24 آذرماه با اجرایی شدن تعهدات، تحریم‌ها نیز در آن زمان به‌طور کامل لغو شود ولی ما به زمان قائل نیستیم.


محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد با بیان اینکه در حالی که برجام مورد تأیید قرار گرفته ولی همچنان ما در حال تحریم هستیم، گفت: نظام بانکی ما همچنان در تحریم قرار دارد و با وجود صادرات محدود نفت باز هم این پول‌ها را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم.
وی ادامه داد: قرار است از زمان اجرایی شدن کامل برجام طرف مقابل تحریم‌ها را بردارد و ما نیز در این میان تعهدات خود را اجرا کنیم بنابراین تا تعهدات انجام نشود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. البته پیش‌بینی می‌شود که تا 24 آذرماه با اجرایی شدن تعهدات، تحریم‌ها نیز در آن زمان به‌طور کامل لغو شود ولی ما به زمان قائل نیستیم.
سخنگوی دولت تأکید کرد:‌ در نامه تشکر رئیس‌جمهور به رهبر معظم انقلاب اعلام شد که ما با حسن نیت تمام موارد را برای تأمین منافع ملی اجرا می‌کنیم چون مطمئنیم صادقانه حرکت می‌کنیم و اگر این راه برای آنها قابل برگشت است برای ما هم برگشت‌پذیر خواهد بود زیرا اگر بخواهند نقض عهد کنند سوءنیت آنها برای جهانیان مشخص می‌شود و ما نیز در این راه هیچ زیانی نخواهیم کرد و اگر آنها برجام را نقض کنند دستاوردها و انگیزه ما برای ادامه راه بیشتر خواهد شد و آنها از توانای ایران با خبرند و این توافق را پذیرفته‌اند.
نوبخت ادامه داد: باید بپذیریم آنچه که مورد تأیید قرار گرفت نه به‌طور 100 درصد موارد مورد نظر جمهوری اسلامی بود و نه 100 درصد مورد نظر 6 کشور بود. همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند ما در این مذاکرات سه گل زدیم و دو گل خوردیم. ما توانستیم غنی‌سازی در داخل کشور را به رسمیت بشناسانیم و قرار شد همه تحریم‌ها لغو و برچیده شود.
وی با اشاره به سفر هیئت‌های بلند پایه اقتصادی به ایران گفت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این عرصه بسیار مقبول و قابل احترام است، ایشان به ما توجه دادند که مراقبت کنیم تا نفوذی صورت نگیرد و قطعا غیرمسئولانه است که هرکسی به این بهانه و یا گروهی به این بهانه در خیابان‌ها راه بیفتند بگویند اینها (ورود هیئت اقتصادی به کشور) نفوذ است.
نوبخت تأکید کرد: برای اجرای برجام هیئتی در قانون تعیین شده که هرکسی در کار این هیئت مداخله کند غیرمسئولانه است و باید اجازه دهند کارها به صورت قانونی دنبال شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه ما باید از شرایط پساتحریم استفاده کنیم، گفت: اگر عده‌ای قرار است در خیابان بریزند و شرایطی را ایجاد کنند که بقیه بترسند و به داخل کشور نیایند این امر و اقدام ایجاد تحریم برای خودمان است، قطعا این کار نباید صورت بگیرد.
به گزارش فارس نوبخت در باره خروج کالاهای پتروشیمی از بورس، تاکید کرد: دولت تصمیمی برای خروج کالاهای پتروشیمی از بورس ندارد ولی درباره مناسب‌سازی قیمت خوراک پالایشگاه‌ها وزارت نفت در حال تعیین نرخ است.