kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
معاون سازمان امور اراضی:

10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سالانه تغییر کاربری می‌شود

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: سالانه حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به صورت مجاز و یا غیرمجاز تغییر کاربری داده می‌شود.



به گزارش ایرنا، فرید صیدی‌نژاد در حاشیه گردهمایی مدیران امور اراضی منطقه یک کشور در سالن اجتماعات هتل پارسیان قم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر با راه‌اندازی گشت‌‌های حفاظتی، تامین خودروهای مورد نیاز و افزایش گشت‌های زمینی توانسته‌ایم بین 60 تا 80 درصد تغییر کاربری اراضی را به موقع مطلع شویم و جلوی آن را بگیریم.
وی اعلام کرد: در استا‌ن‌های منطقه یک امور اراضی کشور با وجود اینکه میزان تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نسبت به مناطق دیگر بیشتر و شدیدتر است، اما به خاطر نظارت و کنترل بیشتر سازمان‌های جهاد کشاورزی در این استان‌ها، شاهد کاهش تغییرات کاربری زمین‌ بوده‌ایم؛ ضمن اینکه در برخی از استان‌ها به واسطه کم بودن ارزش افزوده زمین، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نیز کمتر است.
وی در مورد قانون جامع حدنگار اراضی کشاورزی نیز گفت: این طرح یکی از طرح‌های محوری این سازمان است که به تازگی ابلاغ شده است و در نظر دارد تا تمامی اراضی کشاورزی را از نظر کمیت، کیفیت، نوع فعالیت‌ در زمین کشاورزی، نوع محصول تولید شده، نوع آب و خاک و نوع سامانه آبیاری با نقشه‌های دقیق مشخص کند که با این کار حتی مالکانی که سند مالکیت ندارند می‌توانند اقدام به اخذ سند مالکیت برای زمین خود کنند.
معاون سازمان امور اراضی کشور، اجرای این قانون را جزء کارهای زیربنایی کشور دانست که می‌تواند به حفظ زمین‌های کشاورزی کشور در آینده‌ کمک کند. به گفته‌ وی، برای اجرای آن یک بازه زمانی پنج تا هفت سال پیش‌بینی شده است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز سرعت کار بالا می‌رود.
صیدی‌نژاد با بیان اینکه میزان سطح اراضی کشاورزی کل کشور 18/7 میلیون هکتار برآورد می‌شود، گفت: در سال گذشته توافقنامه‌ای با سازمان نقشه‌برداری کشور منعقد شد که عکس و نقشه هفت میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور با اولویت نقاط حساس کشور مانند استان‌هایی که ارزش اراضی کشاورزی در آن‌ها بالاست، انجام شود که در این رابطه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در اولویت قرار گرفتند.
وی همچنین با اشاره به مشکل کم آبی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌‌توانیم برخی آب‌ها همچون آب‌های شهری را بازیافت کنیم و دوباره از این آب‌ها برای توسعه زراعت استفاده کنیم.
وی گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه‌ 131 هر گونه تخلف را در زمینه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها گزارش‌ دهند و مشاوره لازم را در این زمینه دریافت کنند.