kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
رئیس ستاد مکه حج 94:

عربستان از پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان حادثه منا خودداری می‌کند

رئیس ستاد مکه حج 94 گفت: تاکنون دولت عربستان موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های جان باختگان حادثه منا را نپذیرفته اما وزارت امور خارجه ایران و سازمان حج با جدیت در حال پیگیری این موضوع و دریافت حقوق بازماندگان این حادثه است.

مشهد- خبرنگار کیهان:

«مسعود مجردی» در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه 12 نفر از جان باختگان ایرانی حادثه منا بدون اجازه در عربستان دفن شدند، اظهار داشت: دولت سعودی اعلام آمادگی کرده در صورت انجام آزمایش «دی. ان. ای» اجازه نبش قبر و انتقال این اجساد به ایران را خواهد داد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 17 جنازه مجهول‌الهویه از جان باختگان حادثه منا در تهران است که در حال پیگیری برای شناسایی آنها هستیم، گفت: 12 نفر از حجاج خراسان‌رضوی نیز جز مفقودین هستند.
مدیر حج و زیارت خراسان‌رضوی علت تاخیر انتقال اجساد به کشور را عدم تحویل جان‌باختگان از سوی طرف سعودی دانست و گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصوص بسیار راهگشا بود و تنها پس از گذشت چند ساعت از سخنرانی ایشان دولت عربستان 4 فروند هواپیمای پهن‌پیکر کارگو(باربری) را برای انتقال اجساد در اختیار ایران گذاشت.
مجردی با تکذیب موضوع حمل جنازه‌های حادثه منا با لودر اظهار داشت: نفر به نفر جنازه‌ها در محل حادثه با برانکارد حمل شدند و هیچ‌گونه بی‌احترامی از سوی سعودی‌ها نسبت به مصدومان و جنازه‌های حجاج ایرانی صورت نگرفت.
وی تصریح کرد: علت اصلی حادثه منا عدم مدیریت صحیح نیروهای پلیس و وجود نیروهای بی‌تجربه و جوان برخلاف سنوات گذشته در محل، گرمای هوا و نبود نیروهای امدادی بود.
وی آخرین آمار تعداد جان باختگان حادثه منا را بیش از 7 هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد 462 نفر حجاج ایرانی بودند.
مجردی با بیان اینکه خراسان‌رضوی با بیش از 90 کشته بیشترین آمار جان باختگان را دارد، گفت: شهرستان نیشابور نیز بیشترین رقم قربانیان را درمیان شهرستان‌های این استان به خود اختصاص داده است.
رئیس ستاد مکه حج امسال کشور، احتمال بازداشت نیروهای سیاسی و نظامی ایرانی طی حادثه منا  را تکذیب کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حج عمره در کشور صورت نمی‌پذیرد تا زمانی که برخورد طرف سعودی با حادثه منا مشخص شود. وی همچنین از راه‌اندازی 7 موکب برای پذیرایی و ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا از سوی ستاد اربعین خراسان رضوی با نام «حضرت علی بن موسی الرضا» خبر داد وگفت: پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال 100 هزار نفر از خراسان‌رضوی به کربلای معلا مشرف شوند.
مجردی خاطرنشان ساخت: ما تنها امکان اسکان 10 درصد از زائران ایرانی اعزامی به عراق طی ایام اربعین را خواهیم داشت و مابقی توسط خود عراقی‌ها صورت خواهد گرفت.