kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
برای جلوگیری از انتشار آفت مگس مدیترانه‌ای

واردات مرکبات به کشور ممنوع شد

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای جلوگیری از انتشار آفت مگس میوه امسال به هیچ وجه اجازه واردات مرکبات را نمی‌دهیم.

ساری- خبرنگار کیهان:

ابوالقاسم حسن‌پور با اشاره به اینکه امسال دو میلیون و 500 هزار تن پرتقال از باغ‌های کشور برداشت می‌شود، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده در کشور به ازای هر نفر 50 کیلو مرکبات تولید می‌شود بنابراین با توجه به میزان بالای تولید هیچ نیازی به واردات نیست.
وی گفت: هم‌اکنون مرکبات کشورهای مصر و سوریه به آفت مگس میوه مدیترانه آلوده است و از آنجا که این آفت خطرناک قادر است به 47 نوع محصول میوه خسارت وارد کند بنابراین هیچ‌گونه مجوزی برای واردات صادر نخواهیم کرد.
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: علاوه بر این نظارت‌های دقیقی برای ممانعت از ورود مرکبات از مرزهای کشور که معمولا در قالب تجارت پیله‌وری وارد می‌شود انجام خواهد شد.
حسن‌پور گفت: میزان تولید مرکبات در کشور به حدی است که امسال هیچ نگرانی برای تامین نیاز بازار به ویژه بازار شب عید نداریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 30 هزار تن مرکبات خریداری و ذخیره‌سازی می‌شود.
وی درباره وجود آفت مگس میوه در باغات مرکبات کشور افزود: محصول مرکبات کشور از این آفت پاک است و آلودگی درباره مگس میوه به جز موارد محدودی وجود ندارد.
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال با توجه به بازار تولید به ویژه در محصول پرتقال برای صادرات 100 هزار تن از این محصول به کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس برنامه‌ریزی شده است.
حسن‌پور گفت: به تازگی در منطقه بابلسر در یکی از باغ‌های نارنگی موردی از مگس میوه گزارش شد که بلافاصله کارشناسان سازمان حفظ نباتات وارد عمل شدند و محصول را امحا کردند.
وی تاکید کرد: تمام باغ‌های مرکبات کشور پاک است و هیچ مشکلی وجود ندارد.
سطح زیر کشت باغ‌های مرکبات 310 هزار هکتار است که عمده آن در سه استان شمالی است.