kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸

311 کشته و 2 هزار زخمی آخرین آمار تلفات زلزله پاکستان و افغانستان

آخرین گزارش‌ها از تلفات زمین‌لرزه در افغانستان و پاکستان و هند حاکیست که بر اثر این حادثه طبیعی تاکنون بیش از 311 تن جان باخته‌اند.



به گزارش خبرگزاری‌ها، مسئولان مدیریت بحران و بلایای طبیعی با اعلام اینکه تعداد تلفات زمین‌لرزه 7/7 ریشتری به مرگ 230 تن در شمال غرب پاکستان منجر شده بیان کردند: مجموع تلفات این حادثه طبیعی در پاکستان، افغانستان و هند به 311 تن رسیده است.
این زمین‌لرزه مهیب روز دوشنبه شمال شرق افغانستان را به لرزه درآورد که تکان‌های ناشی از آن در پاکستان، هند و تاجیکستان هم به ثبت رسید و موجب ریزش ساختمان‌ها و ترس و وحشت مردم شد.
بنا به این گزارش در یکی از روستاهای شمالی افغانستان 12 دانش‌آموز دختر هنگام وقوع زلزله و خروج از مدرسه جان خود را از دست دادند.
بنا به گزارش‌های رسیده در افغانستان امدادگران برای بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستند. رانش زمین راه‌های صعب‌العبور مناطق کوهستانی را مسدود کرده است و افزون بر رانش زمین، بسیاری از راه‌ها به دلیل اینکه کنترل آنها در دست نیروهای طالبان است، عملا غیرقابل عبورند.
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز اعلام کرد: بر اثر وقوع این زمین‌لرزه چهار هزار ساختمان در مناطق مختلف افغانستان فرو ریخته است.
در پاکستان نیز بر پایه گزارش‌های رسمی دستکم بیش از 230 تن در اثر زمین‌لرزه کشته و 1600 تن زخمی شدند. عملیات امداد و نجات در پاکستان هم به سختی پیش می‌رود. بارش برف و باران شدید در مناطق زلزله‌زده باعث رانش زمین و ریزش کوه شده و راه‌های زمینی را که از طریق آنها امدادرسانی انجام می‌شود، بسته است. بر پایه گزارش روزنامه پاکستانی «داون» ارتش پاکستان تاکنون دو هزار چادر و یک بیمارستان صحرایی در منطقه برپا کرده است.
شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در گزارشی اعلام کرد که تعداد مجروحان این زمین‌لرزه شدید بیش از 2000 نفر است و تیم‌های امدادی و نجات به مناطق کوهستانی دورافتاده اعزام شده‌اند هرچند وضعیت کلی منطقه مشخص نیست.
گفتنی است تاکنون ایران و هند برای ارسال کمک به مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند که تیم‌های ارزیابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی 48 ساعت آینده به مناطق زلزله‌زده پاکستان و افغانستان اعزام می‌شوند.