kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
احزاب و جریان‌های سیاسی ترکیه تاکید کردند

اردوغان، متهم ردیف اول درگیری‌های خونین دیار بکر

احزاب و جریان‌های سیاسی ترکیه با اشاره به افزایش حملات تروریستی داعش در ترکیه، سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» را علت این حوادث، به ویژه عملیات تروریستی در شهر «دیار بکر»، اعلام کردند.


در پی افزایش حملات تروریستی داعش در ترکیه از جمله درگیری‌های خونین اخیر با داعش در شهر دیار بکر، رهبران احزاب مخالف ترکیه انگشت اتهام خود را به سمت شخص رئيس‌جمهور گرفته و اعلام کرده‌اند که حمایت‌های او از تروریسم در سوریه، علت واقعی این حملات است.
شنبه گذشته در پی درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و عناصر داعش در شهر دیاربکر، شش نیروی امنیتی کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.
اوایل مهر ماه نیز انفجار تروریستی عناصر داعش در شهر آنکارا، جان 44 نفر را گرفت و ده‌ها مجروح برجای گذاشت.
حضور تروریستی داعش در ترکیه شرایط را برای اردوغان دشوار کرده است و او عملا پاسخی ندارد که به افکار عمومی این کشور بدهد. این در حالی است که چهار روز بیشتر به انتخابات حساس پارلمانی نمانده است.
به گزارش تسنیم، دیروز «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق»، سیاست‌های منطقه‌ای اردوغان، به ویژه در قبال سوریه و حمایت او از تروریسم را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که اردوغان با سیاست‌هایش، ترکیه را وارد بحران‌های منطقه کرده است. وی تصریح کرده که «سرازیر شدن آوارگان در ترکیه و فعال شدن تروریست‌ها در این کشور، همه محصول سیاست‌های رئیس‌جمهور ترکیه است.»
قلیچدار اوغلو گفت که اگر حزبش در انتخابات 10 آبان پیروز شود، سیاست ترکیه را در قبال سوریه تغییر خواهد داد و همین تغییر سیاست، خود به خود باعث بازگشت آوارگان سوری به این کشور خواهد شد. قلیچدار اوغلو همچنین، وعده داد که عملیات قاچاق سلاح برای تروریست‌های افراطی در سوریه و تماس با این گروه‌ها را متوقف کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از اسلامبول گزارش داده که «مصطفی کامالاک» رهبر حزب «سعادت»‌ اظهار داشت: «سیاست‌های خصمانه آنکارا علیه دمشق به تهدید علیه ترکیه تبدیل شده است.»
وی گفت:‌ «در آغاز بحران سوریه (2001) آنها (سران آنکارا) می‌گفتند که ما ظرف 15 دقیقه می‌توانیم وارد سوریه شویم، ولی حزب سعادت همان موقع به آنها هشدار داد که هر چند می‌توانید ظرف 15 دقیقه به سوریه بروید ولی طی 15 سال هم نمی‌توانید از آنجا خارج شوید.»
رهبر حزب اسلامگرای سعادت اضافه کرد،‌«اکنون صحبت از امکان وارد شدن به دوران انتقالی با حضور «بشار اسد» می‌شود. جهان نیز به این واقعیت پی برده است. اما ما سؤال می‌کنیم که آیا برای رسیدن به این نتیجه باید 370 هزار تن در سوریه جان می‌دادند؟»
پروفسور مصطفی کامالاک افزود:‌«هزاران آواره سوری در آب‌های دریای مدیترانه غرق شدند، کشور سوریه به ویرانه تبدیل شد. این نتیجه سیاستی است که اکنون سوریه را به تهدیدی علیه ترکیه بدل کرده است.»
حزب سعادت از سوی نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر اسلامگرای فقید ترکیه بنیانگذاری شده است.
اما، در حالی که تنها چهار روز به برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه باقی مانده است، برخی از سیاستمداران می‌گویند، اردوغان خواهان از دست دادن قدرت نیست. این در حالی است که کارشناسان دست یافتن حزب عدالت و توسعه به اکثریت کرسی‌های پارلمان را «بعید» می‌دانند.
طی روزهای گذشته ترکیه شاهد درگیری نیروهای امنیتی و عناصر داعش بوده است؛ در عملیات بامداد سه‌شنبه نیروهای امنیتی در دو شهر «آناتولی» و «قونیه» 30 مظنون به عضویت در داعش را دستگیر کردند. دیروز در اسلامبول نیز شماری از عناصر داعش به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
 در شهر «دیار بکر» ترکیه هم دو مامور پلیس به دست عناصر داعش به قتل رسیدند.
پیش از این، منتقدان بارها نسبت به تبعات حمایت‌های اردوغان از تکفیری‌ها و خطرات قدرت گرفتن این گروه وحشی و بی‌منطق هشدار داده بودند.