kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷

کوتاه از سراسر جهان


رومانی
آسوشیتدپرس: رئیس‌جمهور سابق رومانی به اتهام تفتیش در اعتراضات خشونت‌آمیز 25 سال پیش که در آن 6 تن کشته و صدها نفر زخمی شدند، به جنایت علیه بشریت متهم شده است.
کره شمالی
اینترست: آمریکا با استفاده از یک سازمان غیردولتی با عنوان «گروه خدمات بین‌المللی انسان‌دوستانه» که سازمانی مسیحی و امدادرسان محسوب می‌شود از کره‌شمالی جاسوسی کرده است. رئیس این سازمان از جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا به خاطر این جاسوسی‌ها جایزه دریافت کرده است.
مصر
فلسطین الیوم: ارتش مصر در اقدامی تازه 12 تونل در منطقه مرزی با نوار غزه را منهدم و چند فلسطینی را دستگیر کرده است. ارتش مصر اخیرا نیز آب دریا را در امتداد نوار مرزی با غزه پمپاژ کرده بود تا از این طریق بتواند تونل‌های موجود را تخریب کند.
اروپا
راینیشن پست: براساس بررسی موسسه «برتلزمن» آلمان حدود 26 میلیون جوان اروپایی به دلیل بحران اقتصادی در معرض خطر فقر و محرومیت قرار گرفته‌اند و جوانان و کودکان بزرگ‌ترین زیان‌دیدگان بحران سال‌های اخیر در اروپا هستند.
آمریکا
اسپوتنیک: یک نویسنده و مورخ آمریکایی از سیاست‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده و گفته است: «باراک اوباما با دستور کار ضد جنگ خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده اما در سوریه و لیبی دخالت نظامی کرده است.»
این نویسنده نتیجه گرفت بوش و اوباما هیچ تفاوتی ندارند.
پاکستان
داون نیوز: وزارت خارجه پاکستان سفیر هند را به دلیل «نقض آتش‌بس» و «دریافت تهدیدآمیز از دهلی نو» فراخوانده است.
 همزمان با این تنش سیاسی خبر رسیده که سه شهروند پاکستانی بر اثر تیراندازی نیروهای مرزی هند کشته و 23 نفر دیگر زخمی شده‌اند!
آلمان
اسپوتنیک: یک روزنامه‌نگار اتریشی در مقاله‌ای  با تاکید بر بی‌کفایتی مقامات و سیاستمداران کنونی آلمان، «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور را «عروسک خیمه‌شب‌بازی و بازیچه دست آمریکا» خواند.
فلسطین
آناتولی: با وجود شهادت 61 فلسطینی طی 27 روز گذشته در جریان انتفاضه سوم فلسطینی‌ها، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته که خواستار زندگی در کنار اسرائیل است.