kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳

بی‌انگیزگی باغداران مراغه در برداشت محصول سیب

باغداران مراغه به عنوان قطب توانای تولید سیب درختی در کشور و منطقه از سنگینی کسادی بازار رنج می‌برند و چشم امیدشان به حمایت مسئولان برای خروج از این رکود هزینه‌زاست.


برداشت سیب‌ پاییزه از 9 هزار و 500 هکتار از باغ‌های مراغه هر سال از نیمه دوم مهر آغاز می‌شود که امسال به خاطر سرمای بهاره و بارش تگرگ اول پاییز، تولید در این شهرستان به 160 تا 170 هزار تن کاهش یافت، با این وجود به فروش نرفتن این مقدار محصول نیز بر مشکلات باغداران افزوده است.
مراغه با تولید سالانه 230هزار تن محصول سیب از شهرستان‌های بزرگ تولیدکننده این محصول در کشور محسوب می‌شود که باغداران آن امسال علاوه بر متحمل شدن خسارت 60 درصدی ناشی از سرمای بهاره و تگرگ اول پاییز با مشکل فروش نرفتن محصول خود دست و پنجه نرم می‌کنند.
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر با بیان اینکه به علت فروش نرفتن محصول سیب، باغداران مراغه انگیزه خود را برای برداشت این محصول از دست داده‌اند، گفت: هم‌اکنون با همکاری مسئولان شهرستانی و استانی درصدد رفع این مشکل هستیم.
مهدی دواتگری افزود: سه راهکار برای رفع این مشکل در کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده که راهکار کوتاه مدت خرید تضمینی محصول سیب توسط سازمان تعاون روستایی و صادرات آن به کشور روسیه و راهکار بلند مدت نیز احداث کارگاه‌های بسته‌بندی این محصول در منطقه است.
وی از طرح حمایتی معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری و وزارت کشور از کشاورزان و باغداران خبر داد و یادآور شد: این طرح حمایتی در قالب تشکیل تعاونی‌های 50 تا 200 نفری انجام می‌شود.
دواتگری، ادامه داد: در این طرح، تعاونی‌های کشاورزی، باغداری و زراعی تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصدی از 10 میلیارد ریال تا 40 میلیارد ریال و بالاتر با مدت بازپرداخت هشت ساله دریافت می‌کنند.
مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز از اخذ مجوز خرید 700 تن محصول سیب پاییزه به صورت تضمینی برای شب عید خبر داد و گفت: حدود 350 تن از این میزان از باغداران مراغه خرید می‌شود.
حسین غفاری، افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی برای خرید محصول میوه شب عید در کشور از استان‌های معین انتخاب شده، درحال رایزنی با برخی استان‌ها برای فروش محصول سیب باغداران هستیم و این اقدام راهکار کوتاه مدت برای رفع نگرانی باغداران سیب استان است.