kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران:بیمارستان های سوختگی غیراستاندارد و بی‌پول هستند

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیمارستان‌های سوختگی کشور و سیستم گرمایش 150 هزار مدرسه غیر استاندارد است.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیمارستان‌های سوختگی کشور و سیستم گرمایش 150 هزار مدرسه غیر استاندارد است.
محمد جواد فاطمی در نشست خبری کنگره سوختگی اظهار داشت: در ایران تابع جو هستیم و حوادث را پیشگیری نمی‌کنیم. در سوختگی، پیشگیری حرف اول را می‌زند. ما حوادث را مدیریت نمی‌کنیم و این موجب ایجاد بحران می‌شود. متأسفانه درمان ناقص است و اکثر کسانی که با سوانح سوختگی مواجه می‌شوند یا می‌میرند و آنهایی که زنده می‌مانند، معلول جسمی می‌شوند که آنها را در اجتماع رها می‌کنیم.
وی اذعان داشت: سوختگی بیشتر از دیابت، فشار خون و ام‌اس صدمه می‌زند. سالانه 150 هزار نفر می‌سوزند که از این تعداد 3 هزار نفر جان خود را از دست داده و تعداد زیادی نیز معلول می‌شوند.
فاطمی افزود: در سال گذشته 200 نفر براثر برق‌گرفتگی در بیمارستان شهید مطهری بستری شدند که از این تعداد 65 درصد یک اندامشان را از دست دادند.
وی گفت: شایع‌ترین عامل سوختگی عدم پیشگیری و درمان ناکافی است. در درمان سوختگی نه پرستیژ وجود دارد و نه پول. بیمارستانهای سوختگی بدهکارند. بیمار سوختگی از نظر عاطفی پزشک و پرستار را درگیر می‌کند و بوی بد ناشی از جراحات سوختگی موجب می‌شود تا کسی در این بخش تمایلی به اشتغال نداشته باشد.
فاطمی ادامه داد: تمام مراکز درمان سوختگی مشکل بودجه دارند بنابراین اکثر درمان‌ها ناکافی است و چون پیگیری وجود ندارد و جراحی ترمیمی گران است در نتیجه مریض درمان ناقص گرفته و وجود مشکلات جسمی و روانی موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: برخی بیماران هستند که به دلیل شدت جراحات فرزندانشان تمایل به دیدنشان ندارند. متأسفانه خودکشی در بیمارانی که شدت جراحت دارند زیاد است. مرکز تحقیقات سوختگی هدف خود را ارتقاء جایگاه سوختگی می‌داند و براین اساس هشتم و نهم اسفند سال جاری کنگره‌ای در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: در مورد کودکان شین‌آباد برای 12 کودک شین‌آبادی 5 میلیارد تومان هزینه درمان برای 5 سال در نظر گرفته شده است که با احتساب هزینه ایاب و ذهاب و هتل رقمی نزدیک به 10 میلیارد تومان می‌شود. با این پول سیستم گرمایشی چند مدرسه را می‌توانستیم تجهیز کنیم.
فاطمی ادامه داد: در حال حاضر 150 هزار مدرسه غیراستاندارد از نظر سیستم گرمایشی وجود دارد. جناب وزیر آموزش و پرورش قبل از سوختگی بروید و مدارس را تجهیز کنید.
وی گفت: مگر شهرداری ناظر ندارد که سیستم‌های برق قبل از انجام پروژه‌های ساختمانی روکش‌دار شود. برای روکش‌دار کردن سیستم‌های برق فکر نمی‌کنم شاید بیش از 500 هزار تومان پول لازم باشد اما سوختگی ناشی از برق رقم‌های میلیونی را در پی دارد. همین الان در بیمارستان شهید مطهری کارگری افغانی وجود دارد که بر اثر سوختگی دو دست و یک پایش قطع شده است و 35 میلیون هزینه برای درمان او اختصاص داده شده است.