kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
روحانی در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی دانش‌بنیان:

مفتون و مرعوب غرب نیستیم

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ما مفتون و مرعوب غرب نیستیم، ما هر کجا بتوانیم پایان حرکت‌مان خدمت به جامعه و مردم و‌ آبادانی ایران عزیزمان باشد ما باید آن را دنبال کنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی  رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در نخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری با بیان اینکه امروز پایه اصلی قدرت ملی و ثروت ملی ما دانش است، اظهار داشت: حتی اگر می‌خواهیم امنیت ملی را حفظ کنیم پایه‌ آن دانش خواهد بود و اگر می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم باید بر پایه‌ دانش باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه فرهنگ انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، گفت: کسی اشتباه نکند ؛ فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض، درشت گویی و شعار نیست. وی با بیان اینکه تحریم‌هایی ظالمانه علیه ملت ایران وضع شده است، ابراز داشت: باید پایان مذاکرات هسته‌ای راه خروج ایران از فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل باشد.
رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: بنده نمی‌خواهم تفسیر آن را مطرح کنم و در این جلسه وقت تفسیر آن را نداریم، اما باور آن برای همه خیلی سخت بود. آیا پای میز مذاکره می‌توان قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد؟ مگر تا حالا شده؟ در تاریخ سازمان‌ملل ما چنین چیزی را سراغ نداریم و این اولین بار در تاریخ سازمان ملل متحد است که بعد از 70 سال 6 قطعنامه فصل هفتی بدون اینکه یک لحظه اجرا شده باشد، لغو شود. اگر نمونه دومی سراغ دارید، به بنده بگویید.
روحانی ادامه داد: فضای بعد از توافق به نفع تحقیقات، نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش خواهد بود. اگر دیروز برای دسترسی به یک مجله، نرم‌افزار و یا سخت‌افزار به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل بودیم و یا برای اینکه بتوانیم فناوری‌مان را به دنیا عرضه کنیم، دچار مشکل بودیم و یا اگر به خاطر اینکه بتوانیم بازاری را فتح کنیم با مشکلات فراوان مواجه بودیم، حداقل نقل و انتقالات پولی و مالی با مشکلات فراوان مواجه بود و اگر دیروز بسیاری از کشورها فناوری نو را به ما نمی‌دادند به دلیل تحریم‌ها بود و کار ما مشکل بود.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: انشاءالله پسابرجام و در آینده نزدیک، شرایط را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های دانش‌بنیان در جهت رشد و صادرات و رقابت بیشتر در منطقه و جهان آماده‌تر می‌کنیم.
وی اضافه کرد: ما از دنیا در زمینه علم، دانش و فناوری استفاده خواهیم کرد و در این حوزه دشمنی، دوستی و این یکی و آن یکی ندارد، اصلا علم و دانش و فناوری مرز ندارد که شما بگویید شمال، جنوب، شرق یا غرب و یا دوست و یا دشمن است. ما علم و فناوری را از هر کجا که باشد به دنبال آن می‌رویم و یاد می‌گیریم.
به گزارش تسنیم روحانی تاکید کرد: ما مفتون و مرعوب غرب نیستیم، ما هر کجا بتوانیم پایان حرکت‌مان خدمت به جامعه و مردم و‌ آبادانی ایران عزیزمان باشد ما باید آن را دنبال کنیم. دولت وظیفه خود می‌داند که نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان، هر اقدامی که می‌تواند را انجام دهد که این اقدامات شامل زمینه‌های حقوقی، معافیت‌های لازم و حمایت‌هاست که در همه این زمینه‌ها انشاءالله امیدواریم سال آینده که سال امیدبخش‌تری برای اقتصاد ما به حول و قوه الهی خواهد بود، حمایت بیشتری را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.
روحانی در جلسه شورای عالی فضای مجازی
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  در جلسه شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به حجم قابل توجه سهم شرکت‌های بزرگ ارتباطی در اقتصاد بین‌المللی و نقش بسترهای اطلاعاتی در توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی اظهار داشت: استفاده بهینه از فرصت‌های ارتباطی؛ علاوه بر مزایای اقتصادی، دسترسی متوازن به اطلاعات و خدمات الکترونیک، کاهش فساد در نظام اداری و هزینه‌ها و بهبود ترافیک و حفظ محیط زیست را نیز به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به تحول‌های ارتباطی و فرصت‌هایی که فناوری‌های اطلاعاتی ایجاد کرده است، تأکید کرد: تسهیل دسترسی و استفاده مردم از امکانات فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی و همزمان مقابله با سوء استفاده از تبادل اطلاعات و آسیب‌های آن باید مورد اهتمام باشد.